[scheikunde] wel of geen reactie a.d.h.v. evenwichtsconstante

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

[scheikunde] wel of geen reactie a.d.h.v. evenwichtsconstante

Hallo,,

Wij hebben geleerd om aan de hand van de Gibb's vrije energie of de K-waarde te zien of een reactie wel of niet verloopt. Gibb's snap ik, maar hoe zit het bij K precies?

Bij en K kleiner dan 10^-3 is er geen reactie

Bij een K groter dan 10^3 is er een aflopende reactie

Bij een K tussen 10^-3 en 10^3 is er een evenwichtsreactie

Klopt dit?

Alvast bedankt! :)

Irene

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] wel of geen reactie a.d.h.v. evenwichtsconstante

Het ligt aan de reactie; ik vind het niet eenvoudig te zeggen of er bij een bepaalde K-waarde sprake is van evenwicht of een aflopende reactie.

Bovendien ligt het aan de definitie: wanneer vind je zelf dat iets aflopend is? Als je minder dan 1% van je beginstoffen overhoudt? Of minder dan 0,01%? Want dat is wat je uit zo'n K-waarde kunt bepalen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 28

Re: [scheikunde] wel of geen reactie a.d.h.v. evenwichtsconstante

Ja, de prof heeft eens gezegt dat je bij een K groter dan 10^? de reactie aflopend was, en zo verder.

Ik dacht dat dit dus was bij 1000 (dat is ie aflopend) en bij een K van 0.001 loopt de reactie niet.

Ik snap wel dat er geen duidelijke grens is, maar we dit mochten aannemen.

Wordt dit dan niet vaker gebuikt?

Berichten: 28

Re: [scheikunde] wel of geen reactie a.d.h.v. evenwichtsconstante

Op wikipedia lees ik:

"De evenwichtsconstante van een chemische reactie geeft aan in welke richting een reactie verloopt. Een K groter dan 1 geeft aan dat er meer product gevormd wordt dan er reactant overblijft, de reactie 'loopt'. Hoe groter de evenwichtsconstante, hoe verder de reactie doorgaat. Een K kleiner dan 1 geeft aan dat er meer reactant overblijft dan er product gevormd wordt, de reactie 'loopt' niet echt. Hoe kleiner de K hoe slechter de reactie gaat"

Maar kun je verder geen (vage) grens trekken tussen wanneer de reactie nagenoeg volledig aflopend is, wanneer er zich een evenwicht zal vormen en wanneer de reactie nagenoeg niet loopt?

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] wel of geen reactie a.d.h.v. evenwichtsconstante

Nee, je kunt geen universeel geldende "vage" grens bepalen. Eigenlijk geeft het woord "vaag" al aan dat zoiets niet kan. Voor de ene toepassing is een totale omzetting van 85% misschien al wel aflopend, terwijl voor een andere toepassing zelfs 99% omzetting nog niet als aflopend wordt beschouwd. Daarom heb je ook de numerieke waarden. Ik heb liever dat men zegt "de beginproducten zullen uiteindelijk voor 85% omgezet zijn in de eindproducten" dan "de reactie zal aflopen", zonder te weten wat men precies onder "aflopen" verstaat. Numerieke data kun je altijd zelf interpreteren, bij een "vage" uitspraak heeft iemand anders voor jou de interpretatie al gedaan, al dan niet correct.

Berichten: 39

Re: [scheikunde] wel of geen reactie a.d.h.v. evenwichtsconstante

Wat ik in deze hele discussie mis is de invloed van de kinetiek.

Een reactie kan wel thermodynamisch gezien een bepaalde richting opgaan maar als deze slecht heel langzaam verloopt (de kinetiek is langzaam) zal er nog altijd niets gebeuren.

Reageer