Springen naar inhoud

Vast Contract - Salaris

• Log in om te kunnen reageren

Lemau

Lemau

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2009 - 18:28

Goedendag allen, ik ben hier voor het eerst, en kom gelijk maar even met een serieus onderwerp binnenvallen.

Ik ben een afgestudeerd Chemist Analist, HBO niveau. Ik werk onderhand twee en een kwart jaar bij dezelfde werkgever (knip door mod) als volwaardig analist HLO. Qua loon ben ik er enorm ingetrapt, omdat ik op dat moment een contract-technisch onervaren persoon was. Ik ben via een uitzendbureau begonnen die mij toendertijd een salaris beloofden van 1800 p/m. Ik vond dit, zeker voor een uitzendbureau een acceptabel salaris. Vlak voordat ik het contract toegestuurd zou krijgen werd ik geinformeerd over een communicatiefoutje P&O-Uitzendbureau, en mijn uiteindelijke loon zou slechts 1700 p/m worden.

Op mijn uiteindelijke contract stond een uurloon, geen maandloon, en ik ben geen econoom (let's face it, ik heb een echt vak geleerd). Daarnaast zat ik op dat moment meer dan 6 maanden zonder werk, dus echt veel keuze had ik niet. Uiteindelijk schijn ik getekend te hebben voor 1622 p/m. We zijn nu twee en een kwart jaar verder en ik zit onderhand bijna op 1700 p/m. Mijn derde tijdelijke contract is eind December verstreken, en dus MOET mijn werkgever mij een vast contract aanbieden.

Ik zie de bui al hangen: Als ik eenmaal een vast contract heb, zal ik daar nooit in een normale loonschaal komen. Er is een Functiewaarderingstraject bezig dat eind 2008 afgerond zou moeten zijn (ja, ik zei 2008). Deze datum is onderhand tweemaal uitgesteld, en ik schat mijn werkgever laag genoeg in om te zeggen, het was maar een advies, we doen er niks mee. Nee bedankt, ik neem liever de touwtjes in eigen handen. Maar ik word nu door P&O enorm gestonewalled. Zij vinden de "ruim 4%" (ik citeer nu een mail naar mijn labhoofd, mij durven ze er niet over terug te mailen) "meer dan genoeg", en "ik mag het vaste contract als beloning beschouwen". Nou heb ik mij laten vertellen dat een bedrijf slechts 3 tijdelijke contracten mag aanbieden, dus vind ik een geforceerd vast contract niet echt een beloning.

Ik moet eerlijk zeggen, ik ben ten einde raad. Zoals al eerder vermeld ben ik slechts een chemicus, die iedere dag tussen de vluchtige componenten staat om geld in het laatje te brengen voor een baas die zich echt niks aantrekt van de mensen onder zich, maar ondertussen door de voortitel "Interim" een goede hoeveelheid geld in zijn laatje krijgt, terwijl ik laat zien wat ik waard ben, en niemand het ziet.

Nou wil ik u, als lezer graag vragen, wat vindt u hiervan? Wat voor loon zou ik voor moeten stellen? Wat zou ik nog meer in mijn voordeel kunnen gebruiken in een gesprek dat ik ongetwijfeld aan zal gaan met P&O?
___

In ieder geval bedankt voor het lezen, als het allemaal een beetje vaag klinkt, vraag gerust, ik ben niet altijd even duidelijk, dat weet ik zelf ook. ;)

- Alex
___

Notes:
1. Alle lonen die genoemd zijn zijn bruto, maar daar moet ik bij zeggen dat pensioenaftrek van het brutoloon gebeurd, dus uiteindelijk hou ik er een iets hoger loon aan over. Samen met mijn royale BHV vergoeding 25 bruto in de maand hou ik grofweg 1488 netto over. Ik woon overigens op mijzelf, op een studentenkamertje en kom behalve mijn reizen met het OV en wekelijkse inkopen nauwelijks buiten, dus veel geef ik niet uit, en ik kom er op zich van rond, maar ik vind dit meer een principekwestie, ik voel me enorm genaaid na meerdere door-de-neus-boringen van loonsverhogingen.
2. Ik doe naast mijn routinewerk ook meerdere programmeerklusjes voor meerdere afdelingen. Zo ben ik onderhand al gevraagd om het waarschuwingskaartensysteem te vernieuwen, heb ik grofweg voor het hele bedrijf digitale heranalyselijsten ontwikkeld en ben ik op dit moment ook bezig om een analyseproces te versnellen en volledig te digitaliseren.

Veranderd door Beryllium, 25 november 2009 - 07:30

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2009 - 20:26

Je zit in een situatie waar je vast zit zoals je zelf al omschrijft. Ik zou onderhandelen en pakken wat je pakken kan (de positie kun jij zelf beter aanvoelen dan wij). Lange termijn: Waarschijnlijk is van baan verwisselen de beste stap die je kunt maken. Ik zou gewoon eens rustig rond gaan kijken of je wat anders leuks kan vinden en daar kun je dan vanaf de eerste seconde wat hoger in zetten.

Mijn broer werkte ook op een lab waar hij veel te laag was begonnen, dat is iets waar je kennelijk nooit meer vanaf komt want zijn verhaal lijkt erg veel op dat van jou. In mijn ogen is de enige manier om van dat stempel af te komen, van baan verwisselen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 24 november 2009 - 21:15

Second that.
Probeer je niet uit het veld te laten slaan, maar ik kan me voorstellen dat je niet het risico wilt lopen je baan te verliezen.
Als je geen keuze hebt, zou ik akkoord gaan en gaan solliciteren. Een nieuwe baan zoeken is echt veel eenvoudiger en relaxt als je werk hebt.

Overigens, vind ik de opstelling van je werkgever hierin heel zwak. Echt heel zwak. En ik snap meteen waarom ze concurrerende prijzen kunnen bieden als ze hun personeel zo behandelen.

Veranderd door Jorim, 25 november 2009 - 09:52

You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3322 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 november 2009 - 21:38

Persoonlijk ben ik het ook eens met de meningen die hierboven staan.

Echter ben ik ook van mening dat het met deze tijd met hogere werkloosheid en veel compentitie op de arbeidsmarkt dat het slim is om eieren voor je geld te kiezen.

Soms is het beter om even te wachten dan meteen stoppen en werkloos thuis te zitten. Dan heb je zeker geen inkomen.

p.s. misschien is het slim om dit topic af te schermen voor zoekmachines. Het zal lullig zijn als ze door google dit topic vinden en jou dat vaste contract door je neus boren.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Mr.Paplu

Mr.Paplu

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2009 - 22:46

Als jij waardevol voor het bedrijf bent, lijkt het mij dat ze jou willen houden. Ik zou inderdaad ook proberen te onderhandelen over het loon, en als je denkt dat je er mee wegkomt, dreigen op te stappen. Als ze je ook maar iets langer in het bedrijf willen hebben dan wanneer je contract afgelopen is, moeten ze je inderdaad een vast contract aanbieden en dan moeten ze dus wel mee werken in het onderhandelen over je loon. Maar het zal wel een groot bedrijf zijn en dan is iedereen vervangbaar.

Hoe dan ook, je bent gewoon flink genaaid. Ik wens je er succes mee. Ik zelf verdien ook te weinig naar mijn mening, en ik maak ook veel te weinig uren. Ik ga het oplossen door een nieuwe baan te zoeken.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2009 - 02:43

Zoals ik al vermelde ken ik het verhaal van mijn broer.

Mijn broer was gestopt met een universitaire opleiding en ging werken bij een tandtechnisch laboratorium. Hij kwam binnen als een monstervoorbereidings man en verdiende net iets beter als minimuumloon (mijn broer was zo eerlijk geweest zijn loon bij de bollenboer te vertellen). Vervolgens kwamen ze er achter dat hij heel wat meer zijn mars had en hadden hem zelfs de baan aangeboden die een HBOer achter liet, de baan van een project leider. Deze baan werd triomfantelijk aangeboden in een meeting waarin alle belangrijke mensen in het bedrijf aanwezig waren, en gepresenteerd aan hem als een "promotie" maar zijn loon werd niks aangedaan.... Hij wijsde er op dat hij gewoon als een HBOer wilde verdienden, wat bij die functie schaal hoorde. Vervolgens werd er gewoon een nieuwe functie schaal gecreeerd waar hij ingeplaatst werd (met precies zijn salaris). De loonsverhoging die hij kreeg was 7% wat de maximaleloons verhoging bij dat bedrijf was. Echter als je het begin salaris in rekening nam, dan was 7% loonsverhoging natuurlijk nog niks. Toen hij dreigde weg te gaan werden hem allerlei worsten voor gehouden na 2 jaar had hij nog steeds niks gehad. Toen hij zijn "promotie" contract weigerde te ondertekenen zonder een bijbehorend salaris werd hij gedwongen dit te tekenen. Vervolgens tekende hij het onder protest, en werd hij nog getrakteerd op een officiele waarschuwing....

Ik denk dat de mensen in het bedrijf precies weten op wat voor voet jij binnen komt lopen en van dat beeld kom je nooit meer af, eerlijk of oneerlijk. Ik zou dus zoals ook berry zegt, gewoon je koest houden in het bedrijf en pakken wat je pakken kan zonder de zaak op de spits te drijven. Ga dan vanuit een stabiele situatie lekker zoeken naar een andere leuke baan waar je wel gerespecteerd word, zowel in functie als paycheck.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 25 november 2009 - 07:30

p.s. misschien is het slim om dit topic af te schermen voor zoekmachines. Het zal lullig zijn als ze door google dit topic vinden en jou dat vaste contract door je neus boren.

Je hebt een punt.
Afschermen zoals met andere topics kan ik niet vanaf mijn werk, maar ik zal even overal de bedrijfsnaam weghalen, zodat een Google-opdracht daarnaar niet hier naartoe leidt.

Ik neem aan dat de topicstarter daar geen problemen mee heeft, aangezien ik dat dan vanuit zijn oogpunt doe, maar indien anders dan laat je dat me wel even weten, toch Alex?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2009 - 08:40

Nooit je huidige baan opzeggen voordat je iets nieuws hebt en probeer dat vaste contract zeker binnen te halen, zelfs al is het misschien niet helemaal wat jij zoekt. Zolang je deze baan hebt solliciteert het echt een stuk prettiger dan als je die kwijt bent. Beter deze baan dan geen baan! Ik zou echter wel om me heen gaan kijken naar wat anders en ondertussen gewoon m'n werk blijven doen bij de huidige baas, totdat je een ander leuk alternatief vindt. Zoals Beryllium al aangaf, vanuit een bestaande baan solliciteren is redelijk relaxed, als het even niet lukt is er ook geen man over boord.

Ghans

Ghans

• >25 berichten
  • 63 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2009 - 08:57

Hallo Alex ( of mag ik Lex zeggen?)

Ik ben het wel met bovenstaande reacties eens. En daarbij ze moeten je alleen een vast contract aanbieden als ze jou in dienst willen nemen. Dus gewoon voor vast contract gaan en van daaruit verder solliciteren.

Groet en sterkte ermee

Hans

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 25 november 2009 - 09:53

Topic even verplaatst naar een afgeschermd forum ;)

<head><META NAME="robots" CONTENT="noindex, follow"></head>

kdamme

kdamme

• >25 berichten
  • 41 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2009 - 12:02

Wel handig, zo'n afgeschermd stukje forum. Ik ben wel met 2 klikken erachter wie dit topic heeft gestart (naam en achternaam). [!]

Wellicht is het voor Alex (in overleg met hem) slimmer om dit topic in zijn geheel te verwijderen zodra hij voldoende antwoorden heeft op zijn vragen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 25 november 2009 - 12:23

Wel handig, zo'n afgeschermd stukje forum. Ik ben wel met 2 klikken erachter wie dit topic heeft gestart (naam en achternaam). [!]

Wellicht is het voor Alex (in overleg met hem) slimmer om dit topic in zijn geheel te verwijderen zodra hij voldoende antwoorden heeft op zijn vragen.

Het afgeschermd heeft betrekking op bots van zoekmachines. Dus alleen als iemand direct hoofdelijk hier gaat surfen kom je daar achter.

Maar het idee van verwijderen is in dit geval prima, als Alex dat wil regelen we dat bij uitzondering.

Lemau

Lemau

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2009 - 18:06

Topic even verplaatst naar een afgeschermd forum ;)

<head><META NAME="robots" CONTENT="noindex, follow"></head>

Dat was waarschijnlijk wel een snuggere zet, al schat ik ze niet intelligent genoeg in om nog even mijn naam en het bedrijf te Googlen. Zo ben ik echter wel op het idee gekomen hier eens te posten: Zag iemand anders eenzelfde post maken. (En ik denk overigens ook wel dat ik hier rond blijf hangen ;)

Update: Ik werd ineens vandaag uitgenodigd voor een gesprek met de persoon die mij toendertijd aangenomen heeft. Deze heeft mij verteld dat het bedrijf een vaste regeling heeft qua opslagen, en daar niet voor mij voor wenst te wijken. Maar veel verwacht ik van haar ook niet meer. Morgen schijnt haar laatste werkdag te zijn. Joepie!

Zoveel Lemau The Shampoo Fans zijn er niet op deze planeet. ;)

Hallo Alex ( of mag ik Lex zeggen?)

Ik ben het wel met bovenstaande reacties eens. En daarbij ze moeten je alleen een vast contract aanbieden als ze jou in dienst willen nemen. Dus gewoon voor vast contract gaan en van daaruit verder solliciteren.

Groet en sterkte ermee

Hans

Neen, deze bestaat niet meer. Verhuisd? :)

Veranderd door Lemau, 25 november 2009 - 18:12

Ghans

Ghans

• >25 berichten
  • 63 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2009 - 19:34

compleet off-topic

Ik ben inderdaad verhuisd weer terug naar dronten.

:D

Maar ik werk tegenwoordig bij een verffabriek in het noorden van het land.
Als je het leuk vindt kun je wel een keer langskomen Alex?

Groet

Hans

Tr4nznrg

Tr4nznrg

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2009 - 21:46

Komt me bekend voor, ook het worsten (of zoals ik het ken met wortels) verhaaltje. Ik ben zelf ook werkzaam geweest in andere sectoren en na 6 jaar werk en met ruime ervaring + cursussen en betaalden ze me nog altijd op (bijna) zelfde schaal door.
Ik was echter wel tevreden met het werk dat ze aanboden als gedetacheerde en dus accepteerde ik het voor lange tijd. Maar achteraf was het gewoon dom van me en hebben ze gewoon 6 jaar lang +/- 200-300euro/maand in eigen zak gehouden. Het beste had ik gewoon een vaste baan moeten zoeken in een goed bedrijf met goed salaris.

Als ik jou was zou ik inderdaad gewoon onderhandelen en nu al rond kijken voor vacatures. Ook tijdens de onderhandelingen kan dit een ruggensteun voor jezelf zijn dat je niet al te druk hoeft te maken over je huidige baan. Maar ik zou er niet mee "dreigen" want dit kan ook averechts werken en dan verlengen ze het contract gewoon niet.

Mijn ervaring is inmiddels dat contracten zelf ook niet veel zeggen. Bij een ander bedrijf heb ik regelmatig collega's gehad die gewoon weggepest werden. Ze kregen gewoon net zo lang ongemotiveerd werk/opdrachten totdat ze zelf wel ontslag namen. Dit deden ze soms wel eens als mensen teveel vrij namen of ziek werden. Om deze reden nam ik dan zelf ook ontslag en zocht ik gewoon een beter bedrijf op.

Mocht je een ander bedrijf gaan zoeken dan stel voor jezelf een goed(acceptabel) salaris voor en spreek dit direct af in het 2de gesprek. Heb je gelijk duidelijkheid of ze hiermee akkoord gaan of niet. Op deze manier heb ik eens keertje gebluft en gingen ze er zelfs mee akkoord. Had ik dit in het begin gedaan was ik nu na 6 jaar 21300euro extra rijker. Iets wat mij de moeite waard lijkt om 1 maand langer te solliciteren.

Veranderd door Tr4nznrg, 25 november 2009 - 21:49

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures