Springen naar inhoud

[scheikunde] Biodiesel scheiden van water

• Log in om te kunnen reageren

Qyx

Qyx

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2009 - 18:31

Beste forumleden,

Voor mijn profielwerkstuk moet ik biodiesel maken. Ik heb mijn werkplan hiervoor vrijwel af. Ik zit alleen nog met een vraagteken.
Mijn vraag is:
Wat de beste manier is om biodiesel van water te scheiden?

Ik heb erop gegoogled maar wordt daar niet veel wijzer van.

Alvast bedankt,
Robin

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mr.Paplu

Mr.Paplu

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2009 - 19:06

Heel even googlen en je weet dat je het beste watervrije loog kan gebruiken, om te zorgen dat het evenwicht dat ontstaat bij het toevoegen van de loog zo veel mogelijk naar rechts verloopt. Dat wil zeggen, dat je dus zo weinig mogelijk water krijgt tijdens het oplossen van de loog.

Na de transesterificatie kun je je biodiesel laten staan, waarna er een tweelagen systeem ontstaat. Water is polair, en je diesel apolair. Dat mengt dus niet. Zodra er een tweelagen systeem is ontstaan kun je de bovenste laag (je diesel) heel simpel opzuigen met een slangetje naar een ander bekerglas oid. Of je giet het heel voorzichtig over. Moet lukken lijkt mij.

Veranderd door Mr.Paplu, 24 november 2009 - 19:07

Qyx

Qyx

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2009 - 19:08

Bedankt voor de snelle reactie. Ik zal er met googlen dan wel overheen hebben gelezen. Ik zal het op deze manier gaan proberen.

Hartstikke bedankt!

hllaan

hllaan

• >100 berichten
  • 164 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2009 - 19:09

Als ik zo op wiki kijk naar http://nl.wikipedia.org/wiki/Biodiesel zie ik dat je op een gegeven moment een systeem hebt van 2 lagen, je waterlaag en diesellaag. Die kan je scheiden met oa. een scheitrechter.

kijk maar eens op http://home.tiscali..../... deel 2.htm (de definitie drogen is wellicht interessant ;) )

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 november 2009 - 20:31

Het scheiden gaat nog makkelijker als je de waterlaag met zout verzadigt en het zaakje in een scheitrechter kiept. Het zout maakt de waterlaag nog polairder zodat het mengsel vlugger en beter scheidt.

Veranderd door Fuzzwood, 24 november 2009 - 20:31

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures