wetten?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 232

wetten?

volgens mij zijn er heel veel wetten in nederland.

ik heb een keer gehoord van iemand dat de regering van je verwacht dat je als burger weet wat de wetten zijn.

dit lijkt me aan de ene kant onwaarschijnlijk omdat er heel veel zijn maar aan de andere kant is het logisch want anders kan je niet een overtreding maken als je de wetten niet weet.

wat ik wil weten is hoeveel wetten zijn er en waar kan je al de wetten vinden?
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: wetten?

"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: wetten?

...regering van je verwacht dat je als burger weet wat de wetten zijn...
Je haalt de regering en de overheid door elkaar.

Vanaf gisteren heeft de rechtsstaat weer een ernstige deuk opgelopen: uitgerekend de minister van justitie dwingt lagere overheden bewust de wet te overtreden. Het is op die manier een stuk lastiger om de wet te gaan handhaven: de overheid heeft de wet gemaakt en overtreed hem nu zelf.

Gebruikersavatar
Berichten: 232

Re: wetten?

ger staan daar alle wetten?lastig je hebt alleen een functie geen indeling.

en gj ik ben helemaal niet thuis in dit dus domme vraag1 wat is het vershil tussen de overheid en de regering?
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: wetten?

Van Dale schreef:Overheid: instantie waar het openbaar gezag berust

Regering: het staatshoofd en de gezamenlijke ministers
De tweede kamer is dus geen onderdeel van de regering, wel van de overheid.

Op justitie.nl staat rechts bovenin een zoekvenster, als je daar een trefwoord intypt kun je ook al veel vinden.

Maar op wetten.overheid.nl staan de officiele wetsteksten. En volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) kun je de wetboeken ook wel in de meeste bibliotheken vinden.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: wetten?

Om even bij de oorspronkelijke vraag te blijven: het is al lang niet meer zo dat iedere nederlander geacht word de wet te kennen. Hiervoor in de plaats zijn termen als "redelijkerwijs kunnen weten" in de plaats gekomen.

Dat betekend dat als je een splinternieuwe fiets koopt voor 15 euro dat je redelijkerwijs had kunnen weten dat er een luchtje aan zat. (bovendien is er in zo'n geval wettelijk al sprake van heling, ook al zou de fiets niet eens gestolen zijn)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: wetten?

Volgens mij moet je weten dat het verboden is om gestolen waar te kopen. En als je dat dan toch gedaan hebt, vraagt de wetgever zich af of je "redelijkerwijs had kunnen weten of vermoeden " dat je inderdaad gestolen waar aan het kopen was.

Ik heb nog nergens gelezen dat ik de wet niet meer geacht wordt te kennen. Waar staat dat?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: wetten?

Jan van de Velde schreef:Volgens mij moet je weten dat het verboden is om gestolen waar te kopen. En als je dat dan toch gedaan hebt, vraagt de wetgever zich af of je "redelijkerwijs had kunnen weten of vermoeden " dat je inderdaad gestolen waar aan het kopen was.  

Ik heb nog nergens gelezen dat ik de wet niet meer geacht wordt te kennen. Waar staat dat?
"Heling" staat los van "gestolen waar" in de wet.

Stelen mag niet, dat weet iedereen natuurlijk.

Overigens draai ik het liever om: waar staat dat iedereen word geacht de wet te kennen?

Volgens de juridisch adviseurs van Legis:
"Ieder wordt geacht de wet te kennen". Regel die in het Nederlands recht niet geldt. Het recht verwacht dat de burger zich op de hoogte stelt van het recht waarmee hij te maken heeft. Kent hij het recht niet, dan gaat de rechter na of de burger dit kan worden verweten.
Wie gaat er nou van uit dat een burger, of wie dan ook, de meer dan 100.000 wettelijke bepalingen kent?

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: wetten?

Jan van de Velde schreef:Volgens mij moet je weten dat het verboden is om gestolen waar te kopen. En als je dat dan toch gedaan hebt, vraagt de wetgever zich af of je "redelijkerwijs had kunnen weten of vermoeden " dat je inderdaad gestolen waar aan het kopen was.  

Ik heb nog nergens gelezen dat ik de wet niet meer geacht wordt te kennen. Waar staat dat?
In België ligt dat toch anders hoor. Als je daar gestolen waar aankoopt,

en je hebt dit te goeder trouw gedaan, kan men je niets maken. Men gaat

er bij ons niet zomaar van uit dat je wist dat de waar gestolen was. Als

rechtmatige eigenaar kan je dan je gestolen waar van die aankoper niet

recupereren. Je kan natuurlijk wel een schadevergoeding eisen van de

dieven die jouw eigendommen hebben ontvreemd...

Tevens luidt het in België : "eenieder dient de wet te kennen", en dit om te

vermijden dat men onwetendheid kan inroepen, hetgeen een rechtsgeldig

middel tot het bekomen van vrijspraak is.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: wetten?

wim600008149 schreef:In België ligt dat toch anders hoor.  Als je daar gestolen waar aankoopt,

en je hebt dit te goeder trouw gedaan, kan men je niets maken.
Hier wel dus :-(

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: wetten?

In België ligt dat toch anders hoor. Als je daar gestolen waar aankoopt,  

en je hebt dit te goeder trouw gedaan, kan men je niets maken.
Daar zeg je het dan ook gelijk,
en je hebt dit te goeder trouw gedaan
Ook dan ga je in Nederland vrijuit m.b.t. strafrecht. Wat betreft eigendomsrecht ligt het wat ingewikkelder meen ik. Ik meen dat (weet niet helemaal zeker) de oorspronkelijke eigenaar zijn eigendom kan terugeisen. En dan moet jij je geld maar terug zien te krijgen van de verkoper. Of iets dergelijks.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: wetten?

...Ook dan ga je in Nederland vrijuit m.b.t. strafrecht...
Heling is strafbaar. En heling is het kopen van zaken voor een veel lagere prijs dan de gangbare. Te goeder trouw heeft met heling niks te maken volgens het Nederlandse recht. Te goeder trouw is ook niet gemakkelijk aan te tonen, vandaar.

In het verleden was het overigens zo dat een bv gestolen auto die na omzwervingen bij een eigenaar was terecht gekomen die deze te goeder trouw had gekocht (voor een gangbare prijs dus) en de diefstal was langer dan vijf jaar daarvoor gepleegd dat de oorspronkelijke eigenaar dan het recht had deze terug te kopen voor een redelijke prijs. Hoe dit nu is weet ik niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: wetten?

Ik meen dat (weet niet helemaal zeker) de oorspronkelijke eigenaar zijn eigendom kan terugeisen.


Dan ligt het verschil met ons dus daar, want in België is iets wat je te

goeder trouw van iemand koopt wel degelijk jouw eigendom...

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: wetten?

Wat is ter goede trouw. In een steeg een gloednieuwe fiets kopen voor E25.- is in Nederland echt helen. Ook al ziet de verkoper er zo ,profesioneel uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: wetten?

Ik mag toch hopen dat je gezonde verstand dan zegt dat het geen zuivere koffie is. En iedereen kan toch van de meeste strafbare feiten toch zelf wel bedenken dat zoiets niet hoort. Of het nou rijden is met drank op, inbreken, je bouwpuin in een bos neerstorten, iemand op zijn bek timmeren, drugs verkopen of wat dan ook is. Dat je de exacte omschrijving in de wetten niet kent wordt ook niet van je verwacht.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer