Koperen lamp

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Koperen lamp

Ik wil een roodkoperen lantaarn zwart maken, dit doet men normaal gesproken met zwavellever (kaliumpolysulfide) na het bestellen hiervan kreeg ik een pakketje waarin natriumpolysulfide bleek te zitten wat dan officieel zwavelnatrium heet. Dit los ik op in warm water en spray het op de verwarmde koperen lamp. Deze reageert inderdaad direct met de zwavelverbinding maar na droging is de lamp wat grijzig/tinachtig. Dat was niet het effect dat ik wilde bereiken.

Hier een foto naar een lantaarn zoals ik het wil: http://bevolo.com/images/originals/22.jpg

weet iemand hoe ik het proces kan verbeteren?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Koperen lamp

Ik denk heel lichtjes opschuren en de behandeling nog eens herhalen. Wel wat minder water gebruiken zodat de oplossing wat geconcentreerder wordt.

Berichten: 3.145

Re: Koperen lamp

Is datgene dat je hebt ontvangen echt natriumpolysulfide of gewoon natriumsulfide? Het "poly" is juist van groot belang. Of het kalium of natrium bevat is niet van belang. Polysulfide leidt nl. tot oxidatie van koper, terwijl gewoon sulfide dat niet doet, gewoon sulfide kan alleen maar reageren met toevallig aanwezig oxide of carbonaat, polysulfide reageert met een heel dun laagje van het metaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Koperen lamp

Ik heb zelf ook een manier ontdekt om koper zwart te maken, maar het is wat meer werk dan een middeltje erop smeren en ik geef geen zekerheid op succes.

Je neemt twee koper objecten in een oplossing met NaCl (misschien werkt een ander zout ook, maar dat heb ik niet getest). Het eene object is natuurlijk je koperen lamp. Dan gooi je er stroom op (ik had 6 Volt) en laat je dit heel eventjes doorgaan. De lamp is plus, het andere koperen object is min en geeft bubbeltjes (waterstof). De lamp wordt een beetje mat. Nu draai je de stroom om en je matte lamp doet eerst niks en wordt dan ineens zwart en bubbelt. Dat was het, je kan stoppen met elektrolyse. Hier is het experiment uitgewerkt: http://www.amateurchemie.nl/viewtopic.php?f=20&t=263

Vervolgens kan je de lamp nog wat verhitten zodat het zwart echt als een laagje (beetje glans) er om heen gaat zitten. Zoiets:

Afbeelding

Helaas is dit moeilijker op een lamp te doen. Daarnaast weet ik niet wat die laag die nu op de lamp zit doet als je gaat elektrolyseren, maar gezien je chem level wou ik het toch even delen. :)

Berichten: 3.145

Re: Koperen lamp

De laag die jij suggereert zal niet stabiel zijn. Aan de lucht zal dit vrij snel verkleuren lijkt mij, naar groenachtige kleuren. De kleuren die remsey wil zijn gebaseerd op sulfide en deze zijn zeer stabiel aan de lucht.

Reageer