Werkvoorschrift UV/VIS Spectrometrie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 14

Werkvoorschrift UV/VIS Spectrometrie

Hallo,

Ik moet voor school een werkvoorschrift maken voor de kwantitatieve analyse van het concerveringsmiddel E-210 (Benzoëzuur).

Maar wat niet wordt verteld, is hoe dit concerveringsmiddel ons gegeven wordt. Dus of het een zuivere stof is, en wij moeten controleren of de concentratie van het Benzoëzuur klopt met wat er op de 'verpakking' staat...

Want na mijn idee moet je bij spectrometrie van een standaard reeks een verdunnings oplossing moet maken, die een kleur krijgt (hoe kon dat ook al weer?), die je zo in de spectrometer kon doen. Hierna kon via Exel een ijklijn gemaakt worden, en zo kon er een formule berekend worden, horende bij de ijklijn. Mbv deze formule kon zo van een onbekend monster de concentratie berekend worden.

Maar dit is allemaal 2 jaar geleden dat ik dit gedaan heb, dus volgensmij is enige opfrissing wel nodig... :oops:

Op internet kan ik niet echt vinden wat ik zoek.. En ik zoek dus een werkvoorschrift voor de bepaling van de concentratie (denk ik dan maar) die spectrometrisch UV/VIS bepaald kan worden.

Wie kan mijn geheugen weer even opfrissen, en mij uitleggen hoe het zat?

En heeft er iemand een eenvoudig werkvoorschrift voor soort bepaling van wat ik zoek?

Alvast super bedankt. (ik zit al de hele middag er dingen van op te zoeken, maar ik kan het gewoon niet vinden).

Groetjes Mieke.

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Werkvoorschrift UV/VIS Spectrometrie

De methode met de ijklijn lijkt me nogal vrij straight-forward. Je maakt een reeks oplossing met gekende concentraties, bijvoorbeeld 0.1M, 0.2M, 0.3M, enz.. waarvan je het spectrum opneemt.

Het spectrum is een reeks waarden die staan voor de absorptie. Bij een bepaalde golflengte zal je component het sterkst absorberen, die waarde gebruik je meestal voor de bepaling. Dus dan krijg je een ijklijn met absorptiewaarden in functie van de concentraties.

Wanneer je nu het spectrum opneemt van een oplossing met benzoëzuur met ongekende concentratie, kan je de waarde van de absorptie 'invullen' in de ijklijn, en zo de concentratie aflezen.

Is dit wat je bedoelt?

Berichten: 14

Re: Werkvoorschrift UV/VIS Spectrometrie

Ja, dat is wat ik bedoel.

Maar, Hoe kreeg je ook al weer een kleur in je verdunningsreeks?

En waar zou ik dan een voorschrift kunnen vinden?

:(

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Werkvoorschrift UV/VIS Spectrometrie

Waarom een kleur? Zuiver benzoëzuur absorbeert in het UV gebied.


Berichten: 14

Re: Werkvoorschrift UV/VIS Spectrometrie

Oke..

Ik snap het nog niet helemaal, maar dat komt omdat de opdracht niet helemaal duidelijk is, aangezien er niet wordt verteld hoe het benzoëzuur wordt gegeven aan ons (vaste stof, opgelost in een bep. vloeistof oid.).

@ Fuzzwood:

Ik wist niet dat benzoëzuur licht absorbeerde in het UV gebied. Vandaar dat ik er iets van een kleur aan wilde koppelen (benzoëzuur is een oplossing kleurloos?

Maar iig bedankt, nu kan ik tenminste iets maken..:)

Berichten: 3

Re: Werkvoorschrift UV/VIS Spectrometrie

weet iemand ook toevallig de maximale golflengte waarop je benzoëzuur moet meten?

Berichten: 164

Re: Werkvoorschrift UV/VIS Spectrometrie

als je een scannende spectrofotometer op het lab hebt, kanje de golflengte met de maximale extinctie vrij makkelijk krijgen tijdens de uitvoering van het experiment

Reageer