waterstofperoxide bepalen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

waterstofperoxide bepalen

Ik moet een practicum doen over vanish oxy action. Ik wil mbv een titratie met kaliumpermanganaat op een oplossing van vanish (poeder) de concentratie waterstofperoxide uitrekenen.

Na het mislukken van de 1e proef wil ik het opnieuw proberen. Dit is wat mijn plan is:

-vanish oxy action

-kaliumpermanganaat 0,1M (aq)

-zwavelzuur 2M

-buret + klemmen

-weegschaal

-pipet

Wat te doen?

Vanish in poedervorm oplossen zodat je 0,3massa% krijgt waterstofperoxide krijgt.

-5ml pipeteren naar erlenmeyer (pipet spoelen)

-toevoegen: 75ml water + 10ml zwavelzuur 2M

-titreren met KMNO4 0,1M (aq)

Totdat paars-->roze

(bron:http://biologie.fali.nl/index.php/Pra/W ... eoplossing)

Ik vroeg mij af hoe ik van vanish oxy action een 3massa% waterstofperoxide oplossing kan maken. Ik weet de vergelijking: 2Na2CO3•3H2O2 → 2 Na2CO3 + 3 H2O2.

Maar ik heb geen idee met welke berekening en dus met welke hoeveelheden ik van poeder naar een 3massa%oplossing kom.

Ook had ik een vraag over deze vergelijking: 2MnO4-(aq) + 6H+ (aq) + 5H2O2 → 2Mn2+ (aq) + 8H2O + 5O2(g)

Klopt dit? Het zijn toch 2 oxidatoren voor de pijl?

Vind er bij het toevoegen van zwavelzuur bij de waterstofperoxideoplossing geen reactie plaats? Bij mijn vorige proef bruisde het best wel erg maar in dit voorbeeld wordt er niks over gezegd. Ligt dat misschien aan de hoeveelheden/concentraties?

Dat was het tot nu toe;)

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Gijs

Berichten: 306

Re: waterstofperoxide bepalen

Vraag over deze vergelijking:

2 MnO4-(aq) + 6 H+ (aq) + 5 H2O2 → 2 Mn2+ (aq) + 8H2O + 5 O2(g)

Klopt dit? Het zijn toch 2 oxidatoren voor de pijl?

Antwoord: Ja, de totale reactie klopt! Nee, er zijn géén 2 oxidatoren voor de pijl, want het waterstofperoxide is hier de reductor en de permanganaat de oxidator!

HINT: Zoek de elektrodepotentialen maar eens op en schrijf vervolgens de halfreacties uit!

Veel succes!

Berichten: 6

Re: waterstofperoxide bepalen

Sorry, ik heb de hele tijd in mijn Binas over de recutorkant van waterstofperoxide gelezen. Stom:(

Ik snap het nu. Merci:)

Ik ben nu aan het puzzelen met het massapercentage...

Klopt het als er staat 3massa% waterstofperoxideoplossing, dat er dan wordt bedoeld: 3gr. waterstofperoxide in 100 gr. oplossing?

En als ik dan wil berekenen hoeveel gr. Vanish(30% natriumpercarbonaat) ik moet oplossing in X ml water, dan neem ik aan dat ik mbv: 2Na2CO3•3H2O2 → 2 Na2CO3 + 3 H2O2. moet berekenen hoeveel gram ik dus moet oplossen. Maar, zou iemand me misschien een stapje in de goede richting willen helpen daarmee?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: waterstofperoxide bepalen

Winterpeen schreef: Sorry, ik heb de hele tijd in mijn Binas over de recutorkant van waterstofperoxide gelezen. Stom:(

Ik snap het nu. Merci:)

Ik ben nu aan het puzzelen met het massapercentage...

Klopt het als er staat 3massa% waterstofperoxideoplossing, dat er dan wordt bedoeld: 3gr. waterstofperoxide in 100 gr. oplossing?

En als ik dan wil berekenen hoeveel gr. Vanish(30% natriumpercarbonaat) ik moet oplossing in X ml water, dan neem ik aan dat ik mbv: 2Na2CO3•3H2O2 → 2 Na2CO3 + 3 H2O2. moet berekenen hoeveel gram ik dus moet oplossen. Maar, zou iemand me misschien een stapje in de goede richting willen helpen daarmee?
Dat is inderdaad waar massa-% voor staat.

Het is het makkelijkst als je terugrekent. Stel, je maakt 100 gram oplossing van 3% (m/m) waterstofperoxide in water, 3 gram waterstofperoxide dus. Hoeveel mol is dat?

Hoeveel mol waterstofperoxide bevat 1 mol natriumpercarbonaat? Hoeveel mol natriumpercarbonaat heb je dus nodig om je gewenste aantal mol waterstofperoxide te krijgen?

Hoeveel gram natriumpercarbonaat is dat weer? Elke x gram die jij uit die pot vanish oxy haalt bevat 30% (m/m) natriumpercarbonaat. Hoeveel gram vanish oxy heb je dan nodig?

Berichten: 6

Re: waterstofperoxide bepalen

ik heb tot nu toe dit:

2Na2CO3•3H2O2 → 2 Na2CO3 + 3 H2O2

2: 3

H2O2: 34.01 g/mol

Mol= 3/34.01=0.08820mol

0.08820x(2/3)=0.0588mol

Na2CO3•3H2O2:314,02g/mol

Dus 0,0588mol x 314,02g/mol= 18,466g natriumpercarbonaat

30% is dan 5,539 g H2O2

klopt het tot nu toe?

Gijs

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: waterstofperoxide bepalen

Waar heb ik het over natriumcarbonaat gehad? Ik heb het alleen maar over molen natriumpercarbonaat en waterstofperoxide gehad. Dat die stof toevallig 2 mol natriumcarbonaat bevat per mol natriumpercarbonaat boeit geen ruk, alleen dat er 3 mol waterstofperoxide in zit.

Het klopt dat je 0,009 mol waterstofperoxide nodig hebt. Wat je erna doet klopt helaas maar half.

Als ik je vraag om een calciumchloride oplossing te maken met een concentratie van 1 mol chloorionen per liter, ga je het calcium toch ook niet meetellen? Ik hoef dan alleen maar een halve mol calciumchloride op te lossen in een liter water.

Berichten: 6

Re: waterstofperoxide bepalen

Ik heb het ook niet gehad over natriumcarbonaat...

Ik denk dat ik dan de molverhouding heb fout gedaan. Ik nam als verhouding 2:3 (natriumpercarbonaat:waterstofperoxide) en heb verder niks gedaan met natriumcarbonaat. Klopt verder de manier waarop ik rekende wel, of kan je dat niet zeggen?

mvg.

Gijs

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: waterstofperoxide bepalen

Waarom neem je die verhouding 2:3 dan mee als je natriumcarbonaat toch al buiten beschouwing laat? Dat Na2CO3 is gewoon soda hoor, natriumcarbonaat dus, het spul dat je in het keukenkastje vindt. Dat er toevallig 3 mol waterstofperoxide bijzit maakt het pas percarbonaat. Met die losse delen hoef je niet te rekenen.

Reageer