Springen naar inhoud

Calciumsulfaat gevormt, wat nu?

• Log in om te kunnen reageren

Bartje81

Bartje81

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 december 2009 - 10:40

Hallo Iedereen,

Ik heb een bad waarin een oplossing zat van Zwavelzuur en chroomzuur ontgift en neergeslagen.

Dit heb ik gedaan door
de oplossing eerst op pH te brengen met kalkmelk en natronloog,
daarna natriumbisulfiet toegevoegd om het chroomzuur van 6 waardig naar 3 waardig te reduceren
waarna ik de pH verder heb verhoogt tot pH 10 (waar chroom3 neerslaat)
En hierna heb ik de chroom3 uit laten vlokken met vlokmiddel.

Nu heb ik een reactie gekregen die ik wel verwacht had maar de gevolgen niet van overzien.
Mijn Sulfaten van mijn zwavelzuur zijn uitgekristaliseerd met het calcium van mijn kalkmelk. Normaal is dit geen probleem aangezien er niet zo heel veel sulfaten in de oplossing aanwezig zijn, maar aangezien het hier om een zwavelzuur chroomzuur oplossing gaat was dit natuurlijk anders.

Mijn vraag is eigenlijk als volgt:
Als ik deze calciumsulfaat kristallen stuk sla door hard te mengen met een menger, zal dan dit calciumsulfaat gedeeltelijk in oplossing gaan waardoor er bij stilstand weer nieuwe kristallen gevormt zullen worden?

Ik hoop dat het zo duidelijk is, en mocht ik het helemaal fout hebben dan hoor ik dat ook graag!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 december 2009 - 13:48

Neen die calciumsulfaat los je nooit meer op.

Bartje81

Bartje81

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 december 2009 - 14:02

Oke, dan kan ik het dus gaan filtreren door een filterpers waarbij ook de calciumsulfaat bij de filterkoek achter zal blijven..

Heel erg bedankt!

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 december 2009 - 14:36

Jazekers, dat gaat prima.

Bartje81

Bartje81

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2009 - 09:22

Hoi allemaal,

Ik verwacht toch niet dat het Calciumsulfaat is geweest maar verwacht nu dat het chroom3sulfaat is Cr2(SO4)3

Zou dit kunnen?

Ik heb namelijk nog een batch chroom6 sulfaat ontgift en geneutraliseerd maar dit keer zonder Calciumhydroxide en toch krijg ik exact de zelfde kristalvoriming..

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures