windturbines: hoe een alternator te quatificeren?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

windturbines: hoe een alternator te quatificeren?

Ik bouw, met hulp van leden van fora zoals deze her en der, een wind turbine. Dit hangt samen met de schrik die we opliepen met corona en dan recent weer die oorlog in de buurt.

Op zich zijn we al best ver inmiddels. Hier kun je zoen hoe de turbine kan draaien.

https://d1hu4133i4rt3z.cloudfront.net/a ... 394ed0.gif

De concrete vraag is hoe kunnen we vast stellen of een bepaalde magneet / spoel configuratie kans van slagen heeft.

https://d1hu4133i4rt3z.cloudfront.net/a ... fdebb6.png

De doelstelling is om 52 volts op te wekken open circuit bij 3.7 Hz en ik geloof dat ik daar kan komen.

Echter alvorens dat hele ding te bouwen zou ik graag willen vaststellen of de beoogde configuratie ook power heeft. Dus of deze spoelen ook echt een kracht kunnen uitoefenen op de magneten die er overheen gaan.

We zijn nog niet verder gekomen dan met behult van zwaartekracht en gewichten de testbank aan te trekken. En dan het verschil meten tussen de tijd die het gewicht nodig heeft om de grond te raken tussen spoelen open en kortgesloten.

Hebben jullie welichtt een suggestie hoe verder te gaan?

Berichten: 7

Re: windturbines: hoe een alternator te quatificeren?

Hoewel ik het antwoord op je vraag niet direct weet, lijkt het me verstandig om toch een kleine tandwielkast toe te voegen om de frequentie te verhogen. Bij 3.7Hz heb je een wel erg weinig inductie, ik denk dat je erg veel koper en/of permanente magneten nodig gaat hebben om een beetje vermogen aan de rotor te onttrekken. Als je met een overbrenging een (veel) hogere rotatiesnelheid aan de motor aan kunt bieden, heb je veel minder materiaal (een veel kleinere alternator) nodig om hetzelfde vermogen te onttrekken.

Berichten: 7

Re: windturbines: hoe een alternator te quatificeren?

akkoord, 52vAC at 3.7Hz is idd een uitdaging. Echter ik geloof, wellicht naïef, dat ik daar kan komen.

disclaimer, vergeef me svp als ik veel engelse termen gebruik. Met name uit die Engelstalige hoek krijg ik hulp en dan is het soms niet altijd relevant om te vertalen naar het Nederlands.

De reden dat ik voor deze parameters ga is zodat de alternator direct aan de turbine gehangen kan worden. En dat er dan dus weer 1 extra punt van falen weg is gehaald. Dit allemaal uiteraard met het ook op duurzaamheid van het gehele systeem.

Dus voor deze context heb ik 192 N45 neo magneten verdeeld in 96 per rotor disk. Ik ben ook inmiddels instaat om het krachtveld van de magneten en de interactie daar tussen te meten op verschillende punten en oriëntaties.

De turbine draait ongeveer zo een 12.9 seconde over 1 circulatie. En dat bij een wind snelheid van ongeveer 2.2 m/s

Ik ben me er volledig van bewust dat er nog zo veel meer factoren zijn die hier spelen en ik moet helaas bekennen (zeker o0m dat dit een wetenschap forum is) dat ik de wetenschappelijk aanpak heb moeten laten varen in het geval van die turbine en de TSR (Tip Speed Ratio (De snelheid waarbij de bladen draaien in relatie tot de wind snelheid))

Ook ben ik me er volledig van bewust how slecht deze turbine gaat genereren. Deze drag types blades zijn echt het minst efficiënt.
Maar ik heb echt wel overwogen redenen om hier voor te gaan ipv meer producerende configuraties.

Berichten: 7

Re: windturbines: hoe een alternator te quatificeren?

grr. deze website is wel erg streng tegen browser die er niet van houden om getracked te worden!!

dus ik ga niet proberen te herhalen mijn post die weer verdwenen is!
Ik spring gelijk in het diepe.

vergeef me svp als ik er engelse termen door heen gooi aangezien die niet mijn idee is. Deze komt van mensen met iig een stuk meer verstand van zaken dan ik zelf.

Het idee voor de "gravity torque" test is een suggestie van elders. Ik sta geheel open voor het idee.

Maar gezien ik(/we, ik doe dit allemaal niet alleen. ik krijg enorm veel bijstand van alle kanten) al zo lang still staan op hoe nu tot een waarde bepaling te komen dacht ik om het eens aan een AI te vragen.

Maar ik heb uiteraard niet de inhoudelijke kennis om dit goed tegen het licht te houden. Ondanks dat dit ChatGPT 4 is en dus de meeste kans van slagen heeft is deze desondanks instaat om overtuigd te blunderen.

https://chat.openai.com/share/4ffe0e3f- ... 237c0b0439

is er hier iemand met natuurkunde verstand om dit door te lichten?

Berichten: 7

Re: windturbines: hoe een alternator te quatificeren?

ik ben er uit. de logica van ChatGPT 4 lijkt valide. Althans dat hoor ik uit verschillende hoeken.

IS er interesse als ik dit alles condenseer naar een aantal regels of is er hier op dit moment niet echt vraag naar?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.363

Re: windturbines: hoe een alternator te quatificeren?

Opmerking moderator

TS heeft het probleem intussen opgelost.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer