[scheikunde] practicum zilverpoets

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] practicum zilverpoets

hallo medestudenten en chemici

Wij hebben een probleem met een scheikunde project en hopen dat we hier antwoord op kunnen krijgen.

Dit is de practicumbeschrijving waarbij wij een proef moeten verzinnen en uitwerken:

Zilverpoets

Je kunt zilver "poetsen"met behulp van aluminium.

Ga na hoe dit in zijn werk gaat (reactievergelijkingen). Zoek de goede omstandigheden op en verklaar.

Werkt dit ook bij andere metalen?

Bedenk een proef waarmee je op kwantitatieve wijze kunt nagaan welke omstandigheden het beste werken.

alleen moeten we nog een goede proef hiervoor verzinnen waarom wij op kwantitatieve wijze na kunnen gaan welke omstandigheden het beste werken.

alvast bedankt.

Berichten: 306

Re: [scheikunde] practicum zilverpoets

Ik denk dat je toch eerst die reactievergelijking even goed moet opschrijven, want kan daar niet veel uit wijs worden! Dit zijn volgens mij (foutieve) halfreacties en bovendien zie ik NIET de uiteindelijke reactievergelijking (deze bevat namelijk GEEN elektronen!)

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: [scheikunde] practicum zilverpoets

stukjes afplakken. 1 stukje onbehandeld, een ander stukje wel behandeld voor 1 min, een ander stukje met een warm object behandeld voor 1 min. etc. Zou zoiets kunnen?

En dan met een laser (wel uitkijken niet in de ogen) meten hoe sterk de reflectie is met een lichtgevoelige weerstand op een multimeter aangesloten. onbehandeld stukje als referentie.

zou zoiets kunnen of snap ik de opgave verkeerd?

Berichten: 5

Re: [scheikunde] practicum zilverpoets

deze reactie hebben wij van het internet gehaalt. dus sorry als het fout is.

dan volgt na deze vraag ook nog de vraag wat de reacties zijn die optreden bij het poetsen en wat daarvan de reactievergelijking is?

alvast bedankt

Berichten: 306

Re: [scheikunde] practicum zilverpoets

De reactie op http://www2.kncv.nl/scheikundeprojecten/nl/page24.asp

is de totaalreactie en die is JUIST:

3 Ag2S + 2 Al --> 6 Ag + Al2S3

De halfreacties die jullie hadden opgeschreven waren ONJUIST:

3 Ag2S + 6e- --> 6Ag + 3S2-

2Al - 6e- --> 2Al3+

Kortom je moet de allereerste totaalreactie hebben!

Berichten: 5

Re: [scheikunde] practicum zilverpoets

Dit zijn dus niet de juiste halfreacties, maar welke halfreacties zijn dan wel kloppend?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] practicum zilverpoets

Die mag je dus zelf bedenken. Hou in je achterhoofd dat er elektronen worden uitgewisseld, een stof daalt in oxidatiegetal als deze gereduceerd wordt, en daarbij de elektronen links van de pijl staan. Bij oxidatie is dit allemaal precies omgekeerd.

Reageer