Springen naar inhoud

alcoholen

• Log in om te kunnen reageren

robiator

robiator

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2009 - 21:44

hallo allemaal,

Ik weet dat er drie soorten alcoholen zijn, namelijke primaire, secundaire en tertaire. Ik vroeg me echter af wat nu echt het verschil is tussen deze soorten. Reageren ze anders, is de een wel en de ander niet giftig of is het iets geheel anders.

Ik weet niet of het nu in het juiste forum staat, maar ik hoop dat iemand me kan helpen.

graag z.s.m. antwoord

alvast bedankt.

ps, ik heb ook iets gehoord over super primaire alcoholen, kan hier echter weinig of vinden. weet iemand hier iets over?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

the clam

the clam

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2009 - 21:51

Eerste hit op google:

http://nl.wikipedia....ol_(stofklasse)

Aan de rechterkant een duidelijke afbeelding maar voor de zekerheid:

Een primair alcohol heeft 1 koolstof(groep) gebonden aan de OH-dragende koolstof , een secundair alcohol heeft 2 koolstof(groepen) gebonden aan de OH-dragende koolstof en een tertiair alcohol heeft 3 koolstof(groepen) gebonden aan de OH-dragende koolstof.

robiator

robiator

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2009 - 22:06

bedankt voor de reactie, maar dat weet ik. ik snap alleen niet wat nu precies de verschillen zijn als ze bijvoorbeeld reageren. of ingenomen worden. is de ene giftiger of word die misschien niet afgebroken en de andere wel. op die verschillen doel ik.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 december 2009 - 22:20

Dat hoeft daar helemaal niets mee te maken hebben. Zo is isopropylalcohol (een secundair alcohol) best giftig, terwijl je lichaam praktisch draait op (2R,3S,4R,5R)-2,3,4,5,6-pentahydroxyhexanal, dit is een stof die stikt van de secundaire alcoholen en is de chemische naam voor glucose.

En nog een duidelijker verschil, van ethanol kun je best happy worden, terwijl je na een goede hoeveelheid methanol blind wordt. Beide primaire alcoholen.

Veranderd door Fuzzwood, 03 december 2009 - 22:23

robiator

robiator

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2009 - 22:29

ok bedankt dan heb ik uitgesloten dat er duidelijke verschillen zijn tussen de soorten.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2009 - 11:58

Wat wel een verschil is gerelateerd aan primair, secundair of tertiar zijn de substitutie reacties. Een tertiar alcohol zal reageren volgens een Sn1 mechanisme en een primair volgens een Sn2. Zoek maar even op voor verdere details want er spelen nog andere factoren mee zoals de polariteit van het oplosmiddel.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures