Redoxtitratie Ethanol

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Redoxtitratie Ethanol

Hallo,

Ik ben gevraagd om een practicumvoorschrift te maken voor een titratie om een onbekende hoeveelheid ethanol in water te bepalen. Nou is de gebruikelijke manier een jodometrische bepaling met KaliumDichromaat als oxidator. Nu heeft de TOA aangegeven deze stof liever niet in huis te halen ivm de toxicteit. Dus ik ben op zoek naar een alternatieve oxidator.

Ik heb permanganaat al geprobeerd, maar de redoxreactie verloopt niet(onvolledig zowel met als zonder verwarmen, er ontstaat veel bruinsteen) en ook broomwater als oxidator reageert niet met ethanol als reductor.

(verbeter mij als gegevens niet kloppen)

De SEP's van respectieveljk Dichromaat, permanganaat en broomwater zijn +1.23, +1,52 en +1,09 en de SEP van ethanol is -0.37.

Nu is Cerium(IV)sulfaat aanschaffen ook een optie, maar ook niet zonder 'hazards'

Nu ben ik benieuwd waarom ethanol wel met Dichromaat reageert en niet met permanganaat of broomwater. Weet iemand hier het antwoord op? Of heeft iemand hier een andere oplossing voor? Ik hoor het graag.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Redoxtitratie Ethanol

Heb je zwavelzuur toegevoegd toen je permanganaat gebruikte?

Dat lijkt er niet op als je zegt dat er veel bruinsteen ontstaat. In zuur milieu gaat permanganaat naar Mn2+, niet naar MnO2.

Probeer het maar eens met wat zwavelzuurtoevoeging. Misschien moet je de kolf iets verwarmen, maar de reactie moet daarna vanzelf gaan.

Berichten: 2

Re: Redoxtitratie Ethanol

Ja, de oplossing had ik aangezuurd volgens het voorschrift dat ik gevonden had. Daarom verbaasde het resultaat mij. Ook bleef de oplossing naar ethanol ruiken. (Ook na 20 minuten bij 65 graden)

Reageer