Springen naar inhoud

Labstuff bied meerdere variaties van 1 soort (?)

• Log in om te kunnen reageren

eogextreme

eogextreme

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2009 - 02:59

Ik wil bij labstuff Natrium Thiosulfaat bestellen maar eenmaal in het winkelmandje krijg ik te maken met voor mij vreemde ' kreten' en afkortingen.

optie 1
pentahydraat, ch.z
pentahydraat, Techn.
pentahydraat, Zuiver
pentahydraat, p.a
watervrij

* Ik wil oplossen in gedestilleerd water, welk soort heb ik nodig.

* Ik ben nieuwsgierig geworden wat al deze variaties zijn 8-)

Kan iemand mij wat meer erover vertellen?

Met vriendelijke groet,

Rene

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

patrickvda

patrickvda

• >100 berichten
  • 229 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2009 - 09:19

p.a. : in elk geval betekent pro analyse.
penta hydraat betekent : met 5 moleculen water erbij.
watervrij: zonder dat hydraat.

de andere opties zijn volgens mij gradaties van zuiverheid . misschien staat er ergens een bepaald percentage opgegeven.

Veranderd door Jorim, 06 december 2009 - 19:21

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2009 - 11:26

Voor wat heb je het nodig? Iodometrie? dan zou ik toch het zuiverste nemen. Als je het toch wil oplossen in water dan moet je niet het watervrije nemen.
Vergeet wel het kristalwater niet mee te rekenen in je berekeningen.

Technisch is niet zuiver maar zal dus wel eht goedkoopste zijn.

Ik vermoed dat P.A. het meest zuivere is, aangezien dat zuiver niet verder gedefinieert is zal dat waarshcijnlijk 99% zijn?
Als je nog enkele dagen wacht dan zal labstuff hier wel op het forum je alle nodige uitleg geven.

Patrick je kan je posts editen door er rechtsboven op te klikken. ;)

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2009 - 21:06

je hebt twee soorten van deze stof, nl. Na2S2O3 en Na2S2O3.5H2O. De eerste is watervrij, de tweede het pentahydraat (penta = 5). Die andere toevoegingen zijn inderdaad aanduidingen voor de zuiverheid.

Voor preciese titraties moet je beslist het pentahydraat nemen in zuivere vorm, het pentahydraat is nl. zeer precies bepaald. het watervrije materiaal kan toch wel een klein beetje water bevatten en zou je dus eigenlijk moeten schrijven als Na2S2O3.xH2O, waarbij x een onbekende hoeveelheid is (in de praktijk kleiner dan 1, maar wellicht niet gelijk aan 0). Omdat x niet precies bekend is, is het precies afwegen van deze stof niet genoeg om een precies bepaalde hoeveelheid thiosulfaat te krijgen, de onzekerheid in x levert een onzekerheid in de hoeveelheid thiosulfaat.

Als het gaat om toepassingen in de fotografie als fixeer dan maakt het niet zo veel uit of je het pentahydraat of het watervrije zout neemt. In de praktijk zou ik ook daarvoor het pentahydraat nemen, omdat vrijwel alle formuleringen op Internet uit gaan van het pentahydraat.

Labstuff

Labstuff

• >250 berichten
  • 496 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 december 2009 - 23:53

Als 'chemicus' moet je toch wel het verschil weten tussen p.a, zuiver, technisch, z.z en dergelijke. En het ligt eraan waarvoor je het gebruikt.

In ieder geval heb je watervrij niet nodig, omdat je het in water wil oplossen..

eogextreme

eogextreme

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2009 - 01:26

Zeg dat ik een oplossing van zilvernitraat wil mengen met een oplossing van natrium thiosulfaat, dit reageert naar zilver thiosulfaat.

In hoeverre, behalve watervrij, hebben de verschillende pentahydraten zijn effect?

Veranderd door eogextreme, 07 december 2009 - 01:27

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 december 2009 - 01:59

Dat ze 5 mol water per mol aan thiosulfaat in je oplossing bijdragen. Je krijgt dus 5 mol meer water als je dat oplost.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2009 - 09:06

Ik zou zeggen, ga voor jouw toepassing voor de 1 kg pentahydraat zuiver. Dit is voor alle generieke toepassingen meer dan zuiver genoeg en het is ook nog redelijk betaalbaar. Met een kilo van deze stof kun je best veel doen. Voor het oplossen van zilverzouten zou ik geen technische kwaliteit nemen, want zilverzouten reageren best wel gemakkelijk met allerlei andere stoffen en een onzuiverheid in de technische kwaliteit zou jouw werk kunnen verzieken. Aan de andere kant is p.a. kwaliteit weer overdreven en de watervrije variant is niet nodig, omdat je in water oplost.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures