Springen naar inhoud

Informatie gezocht over Moleculair Orbitaaltheorie

• Log in om te kunnen reageren

steun

steun

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2009 - 11:34

Ik ben een hoofdstuk aan het leren over de moleculair orbitaaltheorie.

Het probleem is dat ik er niet goed aan uit geraak. Ik vind ook niet echt een alternatieve bron. De wikipedia gaat over iets anders precies.

Ik snap de tekeningen niet waar we vanuit de Atoom Orbitalen, met behulp van Lineaire Combinatie van Atoom Orbitalen (LCAO) de MO's krijgen.

Een voorbeeld gaat over 1,3 butadiŽen. Er staan 4 verschillende MO's pi1 pi2 pi3 pi4

de energie van deze mo's stijgt van pi1 -> pi2 => pi3 -> pi4

Echt snap ik niet waar die 3 en 4 pi vandaan komen. butadieen heeft toch maar 2 dubbele bindingen en dus 2 pi bindingen? bij pi1 en pi2 staan zo de pijltjes ingevuld, dus volledig gevuld met elektronen is dat??

de LCAO's zijn allemaal p orbitalen. soms zijn de buitenste 2 groter getekent, soms de 2 binnenste... zonder uitleg

er zijn nog meer onduidelijkheden, dus het is gemakkelijker als iemand een site heeft met meer informatie over deze materie

ik heb het gevoel dat deze cursus slecht is.

alvast heel fel bedankt!!!

Veranderd door steun, 06 december 2009 - 11:37

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DeeVee

DeeVee

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 december 2009 - 12:20

Misschien heb je wat aan onderstaande link

link

Ik weet niet in welke school/univ jij studeert maar mijn dochter (studeert aan UGent). Had vorig jaar ook problemen met dit onderdeel. Ik heb de cursus zelf gelezen en vond hem ook niet schitterend.

Gode raad: Vraag uitleg aan de prof of assistenten!

succes

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2009 - 12:25

Het zit allemaal nogal ingewikkeld in elkaar en het is ook absoluut niet mijn sterkste kant. Maar het gaat hem over de 4 p orbitalen van de 4 koolstoffen van 1,3-butadieen. We noemen dit het 4 center Pi systeem. Je hebt 4 manieren waarop ze kunnen overlappen. Als je hiervan de golfvergelijkingen vergelijkt dan krijg je pi1 zonder nulpunten, pi2 met 1 nulpunt, pi3 met 2 nulpunten en pi 4 met 3 nulpunten. Nulpunten staan voor knoopvlakken dat zijn dus plaatsten waar nooit elektronen kunnen voorkomen. Alleen pi1 en pi2 hebben een bindend karakter (daarom dat daarbij die 2 pijltjes zijn ingevuld bij de MO voorstelling)

Ik vind niet echt een goede site waar het beter staat uitgelegd.

8-)

Deevee aan deze cursus ben ik nu net ook bezig. ;) en het is veruit het moeilijkste deel van een voor de rest niet zo moeilijke cursus.

Veranderd door jhullaert, 06 december 2009 - 12:34

steun

steun

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2009 - 12:30

Misschien heb je wat aan onderstaande link

link

Ik weet niet in welke school/univ jij studeert maar mijn dochter (studeert aan UGent). Had vorig jaar ook problemen met dit onderdeel. Ik heb de cursus zelf gelezen en vond hem ook niet schitterend.

Gode raad: Vraag uitleg aan de prof of assistenten!

succes

bedankt voor de link, ik zal het bekijken.

Het is toch niet wat ik zoek. dat is de leerstof van vorig jaar :)

In mijn cursus wordt gepraat over golffuncties, knooppunten,

bepaalde energetische niveaus die opgevuld zijn met elektronen, en andere niveaus niet... zonder al te veel uitleg

-----

jhullaert, ook bedankt om te antwoorden. Het is al een beetje duidelijker. Maar ik weet ook niet goed wat ik mij moet voorstellen bij zo een golf functie.

Ik wil jullie ook niet met teveel werk opzadelen door alles te laten neerschrijven. Kunnen jullie mij mss niet verwijzen naar goede literatuur zodat ik een ebook kan zoeken?

Veranderd door steun, 06 december 2009 - 12:39

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2009 - 13:07

De schrŲdinger vergelijking: golffunctie van elektronen.

Goeie literatuur: Organic chemistry van Clayden, Warren, Wothers,...

Ga je wel niet in e-book versie vinden vrees ik.

Teveel werk opzadelen? Ik leer er zelf mijn examens mee waarvoor ik anders geen tijd zou vrijmaken. ;)

Maar die pi1, pi2, pi3 en pi' zijn eigenlijk gewoon 4 voorstelingen van hoe elektronen kunnen gedelokaliseerd zijn in het 4 center pi systeem. Hoe de elektronen bewegen in je molecule wiskundig beschreven.

In het 3 center pi allylsysteem (denk aan propeen) Heb je 3 mogelijkheden. 1 nulpunt valt weg.

Verbind eens alle zwarte orbitalen met elkaar. Dan ga je kunnen aflezen hoeveel nulpunten er zijn en ga je direct zien hoe die golffunctie visueel in elkaar zit.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures