Fosforzuur gehalte van Cola

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Fosforzuur gehalte van Cola

Hallo allemaal.

Voor school moet ik het fosforzuur-gehalte van cola bepalen. Ik ben van plan dit te doen door een NaOH oplossing toe te voegen (in overmaat) en hierna terug te titreren, waardoor ik kan bepalen hoeveel OH- heeft gereageerd met H3O+.

(ik weet al dat fosforzuur een zwak zuur is dat eigenlijk drie verschillende vormen heeft)

Omdat ik wil titreren moet ik eerst de cola ontkleuren met Norit. Dit vormt het probleem!

Ik heb namelijk de pH van de cola gemeten vóórdat ik het ging ontkleuren, en toen was het ongeveer rond de 2,6.

Na het ontkleuren heb ik de pH nog een keer gemeten en nu lag hij rond de 6,5!

Eerst was ik (alsmede mijn docent en de aanwezige TOA) bang dat het kwam door vervuild glaswerk. Dus deed ik alles helemaal over met grondig schoongemaakt glaswerk. Dit leverde hetzelfde resultaat op.

Toen bedacht ik dat het waarschijnlijk komt doordat (bijna) al het koolzuur uit de cola wordt gehaald door:

óf de Norit

óf door het filteren van de cola na het toevoegen van de Norit.

Om dit even te testen heb ik gewone cola door een filtreerpapiertje gedaan, maar dit leverde een "gewone" pH-waarde op van 2,6. Ook flink schudden van de cola verlaagde de pH niet.

Het zal dus wel aan de Norit moeten liggen. (wat nog aannemelijker wordt doordat de cola erg ging schuimen toen ik er Norit aan toevoegde).

Toch twijfel ik nu erg aan mijn vermoeden dat de hoge pH komt door een gebrek aan koolzuur, aangezien lang schudden (echt heel lang, ongeveer een half uur), geen enkele invloed had op de pH.

Weet iemand of mijn vermoeden, dat de hoge pH veroorzaakt wordt door een gebrek aan koolzuur, juist is?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Fosforzuur gehalte van Cola

Als ik zeg dat met keukenzout of suiker hetzelfde effect optreedt, helpt dat?

Berichten: 4

Re: Fosforzuur gehalte van Cola

Als ik zeg dat met keukenzout of suiker hetzelfde effect optreedt, helpt dat?
Nou, nee, dat helpt niet

Die zouden wel een invloed hebben op de osmotische waarde, maar waarom ze invloed zouden hebben op de pH? Dat snap ik niet.

EDIT:

Doel je soms op het effect dat Mentos ook heeft? Namelijk dat er zich belletjes kunnen vormen aan het ruwe oppervlak van de Norit?

Moet ik hieruit concluderen dat m'n hypothese klopt? Hoe zit het dan met de geschudde cola, waarvan de pH gelijk bleef? En de cola die ik slechts door het filtreerpapier gehaald heb? Daarvan bleef de pH ook gelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Fosforzuur gehalte van Cola

Als je in een oplossing van een gas in water ineens een hoop kiemen introduceert, zorgt dat ervoor dat het gas er ineens heel snel uit gaat borrelen. Zelfs met schudden bereik je op een bepaald punt een evenwicht.

Berichten: 4

Re: Fosforzuur gehalte van Cola

Okee, bedankt :) .

Vandaag gaan we de proef nog een keer uitvoeren, eens kijken wat dat oplevert.

EDIT:

Okay, we zijn nu bezig en het ligt echt aan de Norit!

Het koken van de cola heeft geen enkele invloed op de pH (oftewel: koolzuur heeft geen enkele invloed op de pH). pH meting na het toevoegen van de Norit geeft aan dat de Norit WEL invloed heeft op de pH (namelijk: hij gaat omhoog) (oftwel: er gebeurt iets met het fosforzuur...)

Deze proef is dus niet goed uit te voeren op deze manier...

Reageer