Springen naar inhoud

[scheikunde] IJklijn reducerende suikers en CuSO4

• Log in om te kunnen reageren

BigDrummer1

BigDrummer1

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2009 - 08:29

Op school heb ik een PO voor scheikunde. Ik ben de hoeveelheid suikers in appels aan het bepalen door middel van titratie. Voor dit practicum gebruiken we dit voorschrift. Nu moet ik zelf een ijklijn maken zoals beschreven staat op pagina 9. De beschrijving die hier bij staat

Deze
ijklijn is gemaakt door telkens 10 mL van een serie glucose-oplossingen met bekende
concentratie op dezelfde manier te bewerken (dus stap 8 t/m 10) als je in deze proef
hebt gedaan met jouw (verdunde) monster van 10 mL (de 10 mL in stap 7).

'
vind ik vrij onduidelijk.

Kan iemand mij helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

bml-student

bml-student

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2009 - 10:15

wat ze willen is dat je een grafiek maakt met daarin de gevonde glucose waarden bij de verschillende concentraties. Nadat je alles hetzelfde hebt gedaan als de rest van je PO.

Dan krijg je namelijk een grafiek met de standaard waardes voor de glucose. Daarna kan je daarin dan je gevonden waardes voor je appel invullen. Dan kan je door de grafiek af te lezen bepalen hoeveel glucose er werelijk in zat.

ik hoop dat het duidelijker word zo

BigDrummer1

BigDrummer1

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2009 - 15:59

Ik bedoel meer: hoe moet ik die ijklijn zelf maken?

ceitwa

ceitwa

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 december 2009 - 16:36

je maakt glucose oplossingen een zonder een met bv 5 gram volgende 10 gram etc en behandeld ze op de zelfde manier als je monster. de waarden van deze gegevens zet je in een grafiek en dan kun je op die grafiek aflezen hoeveel je echte monsters bevatten.
in je hypothese heb je een verwachting van het gehalte aan reducerende suikers stel dat dat rond de 10 is dan moet je je inwegen voor je calibratiereeks (zoals een ijkreeks tegenwoordig heet) voor de hoogste calibratiestandaard het dubbele wezen dus 20 gram

je kan dan een stockoplossing maken van die 20 gram en daaruit verdunningen maken voor je andere claibratiestandaarden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures