Springen naar inhoud

Methaanzuur aantonen

• Log in om te kunnen reageren

RvP2009

RvP2009

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2009 - 14:21

Oke, hier is weer een vraag van een wanhopige scholier. Ik moet, zoals te lezen, het bestaan van mierezuur in het veelgebruikte schoonmaakmiddel Cillit Bang aan zien te tonen. Na enig onderzoek op dit forum heb ik alleen een topic met "een tip" - titratie - gezien. Verder moet ik eerlijk bekennen dat ik door de bomen het bos niet meer zie, wat betreft de mogelijkheden.

De volgende informatie hebben we dus:
HCOOH aantonen in Cillit Bang (oplossing).

Door de vraagstelling wordt gesuggereerd dat er sowieso mierezuur in de oplossing zit. Mijn vraag is hoe je dit precies aantoont, zonder er blindelings vanuit te gaan. Ook moeten we aantonen in welke hoeveelheden het aanwezig is.

Mijn beste gok is het gebruik van een zuur-base reactie, maar dit is ons vooralsnog niet gelukt.

Bij voorbaat dank voor welke informatie dan ook, die ons verder kan helpen.

Veranderd door RvP2009, 07 december 2009 - 21:20

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 07 december 2009 - 19:35

Als je weet of mierezuur het enige zuur is, zou je aan de hand van de pKz-waarde kunnen bepalen of het inderdaad mierezuur is...

Maar waarom werkt je titratie niet? Wat heb je geprobeerd?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 07 december 2009 - 19:46

Kijk eens op de volgende site, het zal denk ik niet mogelijk zijn om met een simpele zuur-base reactie je opdracht uit te voeren, ik schat in dat je eerst de diverse stoffen zult moeten isoleren en dat zal niet simpel zijn.
Misschien dat een van de andere leden een simpele oplossing voor dit probleem kent? 8-[
http://www.rsc.org/E...bang/index.html

RvP2009

RvP2009

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2009 - 21:12

en wat nou als je nog niet weet of dit het enige zuur is?...

De titratie hebben we als tip van een ander topic hier gekregen, maar we hebben geen idee wat we met alleen het woord "titratie" moeten doen, aangezien er verder geen tekst of uitleg bij zat. We hebben het dus ook nog niet geprobeerd, we hebben er voorlopig alleen over nagedacht. Onder het motto, verzint eer ge begint, dus. Onze eerste zuur-base reactie was gewoon met HCOOH en de geconjugeerde base, maar dat liep op niets uit, vermoedelijk inderdaad door alle andere troep uit Cillit Bang.

Thnx voor de site en de tip, het isoleren van stoffen gaat waarschijnlijk ons kunnen en het beschikbare materiaal te boven.

ajonker

ajonker

• >250 berichten
  • 306 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2009 - 12:14

Cilit Bang bevat o.a. de volgende stoffen (zuren):

•Sulfamic acid (HOSO2NH2) pKa = 0.99
•Formic acid (HCOOH) pKa = 3.8
•Phosphoric acid (H3PO4) pKa1 = 2.1; pKa2 = 7.20 ; pKa3 = 12.38

Of er nog andere zuren erin zitten weet ik niet, maar deze zitten er in ieder geval in! Dit zou je bijvoorbeeld met behulp van conductometrie kunnen bepalen!

Veel succes!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures