[scheikunde] Vlamkleuring.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

[scheikunde] Vlamkleuring.

Op school moet ik met behulp van vlamkleuring bepalen wat voor soort zout ik heb.

Ik heb de complete tabel van vlamkleuren in mijn binas staan.

Nu zit er in de oplossing behalve zout ook nog suiker. Krijg ik verontreiniging in mijn vlam als er suiker bij het zout zit?

Berichten: 306

Re: [scheikunde] Vlamkleuring.

Dat hangt er vanaf:

De suiker zal in de vlam verbranden! Je zult hooguit een caramelgeur en misschien roetvorming krijgen als de verbrandingsreactie onvolledig is!

Dit zal (weinig) invloed hebben op de daadwerkelijke kleur van de vlam,

maar denk dat je die nog wel makkelijk zou kunnen onderscheiden!

Bijvoorbeeld natrium geeft felgele vlam, dit zal door de roet misschien gaan naar donkergeel!

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Vlamkleuring.

De suiker heeft in het begin wel invloed. In de vlam ontleedt dit en je krijgt organische verontreiniging in je sample (eerst caramel, later teerachtige rommel, nog later koolstof). Je zult eerst een tijdje flink moeten verhitten in een ruisende blauwe vlam om alle koolstof weg te krijgen (verbranding tot CO2). Uiteindelijk blijft het veel minder vluchtige zout achter en krijg je de goede vlamkleur, maar in het begin krijg je door de suiker een vrij sterk overheersende oranje gloed door de koolstof, dat sterk oranje zal oplichten in de vlam.

Berichten: 14

Re: [scheikunde] Vlamkleuring.

Dank jullie wel voor de snelle reacties! hier heb ik wat aan!

Berichten: 14

Re: [scheikunde] Vlamkleuring.

Ik bedacht me net, dat als ik de oplossing inkook en de suiker laat verkolen IN het bekerglas, dat ik er daarna weer water bij kan doen en zo het zout weer oplossen. als ik dat daarna door een filter haal zou ik toch het pure zout moeten overhouden?

Reageer