plasma

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 96

plasma

ik heb een vraagover plasma, ik weet dat dit een gas is dat wat met protonen enzo doet maar kan iemand mij precies vertellen wat dit is en wat dit kan. Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: plasma

Een plasma is juist geen gas meer, maar een aparte fase, net zoals vast en vloeibaar fasen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: plasma

You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 96

Re: plasma

maar het is toch niet echt een fase zoals S,L en G want plasma is een gas waarmee iets gebeurt toch, of heb ik dit verkeerd begrepen.

waarom leer je dat op school dan niet? Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: plasma

Wat bedoel je met, 'er gebeurt iets mee'? Dat het reactief is?

Dat kunnen vaste stoffen, vloeistoffen en gassen ook zijn.

Ik denk dat de reden waarom je op school (in eerste instantie) niets hoort over plasma 2 redenen heeft.

Enerzijds kun je het begrip 'plasma' niet uitleggen als je leerlingen niet wat meer weten over hoe atomen en moleculen zijn opgebouwd; en ten tweede kun je je bij een plasma niet echt een visuele voorstelling maken die anders is dan van een gas. Dat is dus iets voor de hogere leerjaren.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 96

Re: plasma

is plasma een echte fase of niet?

als dat niet zo is gebeurt er dan iets met een gas,vloeibaar en vast.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: plasma

Als je een element maar heet genoeg maakt, zal dat uiteenvallen tot losse kernen en elektronen. De elektronen zitten in een plasma dus niet meer gebonden aan 1 atoom.

Ik zou dat om deze reden een aparte fase willen noemen:

vast --> vloeibaar: atoomrooster gaat verloren

vloeibaar --> gas: praktisch alle cohesie tussen de atomen gaat verloren, de atomen zweven nu los rond

gas --> plasma: de elektronen scheiden zich af van de atoomkernen

Berichten: 96

Re: plasma

ok, dat was mijn vraag.

bedankt

gr [-X

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: plasma

Fuzzwood schreef:vast --> vloeibaar: atoomrooster gaat verloren
Je bedoelt neem ik aan molecuulrooster...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 96

Re: plasma

ja lijkt me wel :P

Berichten: 2.337

Re: plasma

Dan heb je ook nog de kritische fase. ;)

Dat is waarschijnlijk een overgangsfase?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: plasma

Fuzzwood schreef: vloeibaar --> gas: praktisch alle cohesie tussen de atomen gaat verloren, de atomen zweven nu los rond
Nog even namuggeziftend: Je bedoelt hopelijk "cohesie tussen de moleculen" en "de moleculen zweven nu los rond".

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: plasma

Ik zei in de eerste regel al dat ik het over een element zou hebben, niet over moleculen. Al is dat ook daarop van toepassing.

Kritische fase is weer wat anders. Op dat punt weet een stof niet of het een vloeistof of een gas wil zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: plasma

Tja, maar bij verdamping van zuurstof krijg je toch echt een O2(g) en geen losse atomen.

Plasma's van meerdere atoomsoorten door elkaar spelen bij de ICP/AES overigens een belangrijke rol.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: plasma

Excuus, inderdaad niet aan diatomaire gassen gedacht. En laat het beste voorbeeld daarvan elke dag een goede poos aan de hemel staan :oops: Nou ja, niet in de vorm van H2 dan, maar toch.

Reageer