Springen naar inhoud

[scheikunde] Elektrolyse en bepaling % ionen ladingstransport

• Log in om te kunnen reageren

joepie_CF

joepie_CF

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2009 - 21:45

Hallo,
ik kom ergens absoluut niet aan uit, en ik moet woensdag al een antwoord hebben. Ik had niet gedacht dat dit zo lastig zou zijn...

Het volgende is het geval:
We hebben een elektrolyse uitgevoerd met 2 koperelektroden (es) onder 40 mA. We hebben op een kopersulfaatoplossing van 50 mL elektrolyse uitgevoerd met 0,2M.

De anode en kathoderuimte waren van elkaar gescheiden met een permeable wand.

Van een elektrolyse van 10 respectievelijk 30 minuten moeten we de bijdrage van koper aan het ladingstransport in procenten berekenen. Gegeven is, is dat dit in ieder geval toeneemt!

De massa-afname van de kathode is nauwkeurig gewogen en met een titratie is de exacte hoeveelheid koper in mmol bepaald in de anoderuimte. De oplossing is zeer snel uit de anoderuimte laten lopen mbv een kraantje en op de kathoderuimte is een stop gezet alvorens dit te doen.

(Anoderuimte bevat 25 mL net als kathode)

Elektrolyse 10 minuten:
massa-afname anode= 0,0081 gram = 0,13 mmol koper (Cu2+)
met titratie bepaald werkelijke hoeveelheid mmol koper in anoderuimte = 5.083 mmol

Dus ik kan in ieder geval hoeveelheid transporteerde koper berekenen, dit is: 0.047 mmol

Tja en dan..???
Ik weet dat er ook dus sulfaat-transport is, maar dit kan niet het enige zijn. want als ik dan van totale transport = sulfaat + koper.. het percentage koper neem, dan is dit bij 30 minuten veel lager dan bij 10 minuten... Zie volgende berekeningen(Ik neem aan dat ik bij niet hoef uit te leggen hoe ik aan de waarde van transport sulfaat kom, want dat kost nog meer schrijfwerk):

Elektrolyse 30 minuten:
massa-afname anode= 0,0242 gram = 0,38 mmol koper (Cu2+)
met titratie bepaald werkelijke hoeveelheid mmol koper in anoderuimte = 5.298 mmol
Hoeveelheid transporteerde koper = 0.082

Uiteindelijke percentages:
10 minuten = 0.047/0.13 = 36%
30 minuten = 0.082/0.38 = 22%

Maar het moet na 30 minuten (veel) meer zijn!
Zie ik soms transport over het hoofd (Denk eraan, alleen iets dat we dus makkelijk zouden kunnen berekenen)
Alvast bedankt

Veranderd door joepie, 07 december 2009 - 21:49

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 december 2009 - 13:28

Joepie,

Ik kom er niet uit met Uw verhaal. Ik begrijp niet wat U gedaan heeft en waar U naar toe wilt.
Enkele vragen: Wat bedoelt U met permeabele wand? Is die doorlaatbaar voor alles?
Wat is de bijdrage van het koper (ion?) aan het ladingstransport?

Ik dacht eerst dat het een eenvoudig coulometrisch sommetje is met een koperkathode waarop koper neerslaat en een koperanode die tijdens stroomdoorgang oplost.

Maar daarvoor heeft U geen diafragma of een (semi?)permeabel membraan nodig.

In Uw kopersulfaat (+ zwavelzuur ?) oplossing zijn de waterstofionen, de sulfaationen en de koperionen de drie belangrijkste transporterende ionen. Moet U via een Hittorffmethode het transportgetal van de koperionen bepalen?
Ik kan mij dat niet voorstellen. Deze materie is veel te moeilijk voor niveau 3.
Via aftappen en analyseren kun je inderdaad het transportgetal van koper binnen het membraan bepalen. Dat kan sterk afwijken van het transportgetal in de electroliet. Zeker als het een ionselectief membraan is.
Probeert U eens, eventueel samen met Uw opdrachtgever, duidelijk te maken om welk transportgetal het gaat; de waarde in het membraan of de waarde in de electroliet.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures