luchtvervuiling

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

luchtvervuiling

Maximaal aanvaardbare concentratie NH3 in lucht is 25ppm. Vraag 1: betekent dat 25 delen NH3 op 1 Miljoen delen lucht? Vraag2: wat is het gewicht van 25ppm NH3?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: luchtvervuiling

1 Ja

2 Onmogelijk te zeggen omdat het een concentratiemaat is.

Berichten: 374

Re: luchtvervuiling

Daarnaast hangt het gewicht ook nog af waar je je bevind. Is dus heel lastig te zeggen.

Berichten: 3

Re: luchtvervuiling

Mag ik het milieuprobleempje voorleggen. Een intensieve veehouder produceert 36kg NH3 per 24 uur. Er worden gegevens gewenst in hoeverre concentraties worden overschreden. De NH3 wordt redelijk constant geproduceerd en wordt in een bepaalde omstandigheid door een tunnel van 60m2 vermengd in de omringende lucht vervoerd met een snelheid van 5 m/s. Per seconde wordt er 36 kg gedeeld door 24 x 3600 sec. ofwel ca. 420gram geproduceerd. De kolom lucht per seconde heeft 5 x 60 = 300m3 inhoud. Hierin is de 420gram NH3 gemengd. De concentratie is 1,4 g/m3. Concentraten echter worden,zoals u al opmerkte, uitgedrukt in ppm. Ik mis nu de relatie tussen gewicht en ppm en heb de berekeing niet meer scherp met molgewicht. (NH3 molgewicht is 17 gram). mogelijk kan u mij op het juiste spoor zetten.

Berichten: 2.337

Re: luchtvervuiling

Ik kom aan 1,845 L/m³ ammoniak L = liter = dm³

Dat is dus 1845 ppm

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: luchtvervuiling

36kg / 24 uur = 1,5 kg / uur ; 1,5 kg / uur / (3600 seconde / uur) = 0,42 g / seconde.

Je zit een factor 1000 te hoog.

Berichten: 3

Re: luchtvervuiling

Mijn fout. 0,42g/seconde is correct. Maar hoe verloopt de berekening naar ppm?

Als mij dat duidelijk wordt kan ik dit verder zelf toepassen. Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: luchtvervuiling

Hoeveel mol is 300 m3 lucht? En hoeveel mol is 0,42 gram NH3?

ppm betekent "parts per million" en kan per volume (in een gas hetzelfde als per mol) of per massa worden uitgewerkt. Strict genomen zou je dus eerst moeten uitvinden welke wordt bedoeld, daarna kun je deze berekening pas doen. Alternatief kun je beide uitvoeren en kijken of ze allebei aan de veilige kant van de norm zitten ;)

Reageer