d2sp3 hybridisatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 269

d2sp3 hybridisatie

vraagje:

Fe(H20)6 2+ en Fe(CN)6 4- zijn alle 2 octaedrisch van vorm,

ze gaan dus allebij sp3d2 hybridisatie aan (aangezien het coordinatiegetal = 6)

Fe(3d6 4s2) dus Fe 2+ (3d6) (dus 5 elektronen in d-orbitaal)

tot dusver ben ik mee

mijn vraag is nu:

waarom worden bij Fe(H20)6 2+ 2d-orbitalen gebruikt (voor sp3d2 hybridisatie) van het ligand, en waarom worden bij Fe(CN)6 4- 2d-orbitalen gebruikt van het kation?

Berichten: 2.337

Re: d2sp3 hybridisatie

Het zuurstof van het water heeft helemaal geen d-orbitalen. Die d orbitalen zijn daar ook van het kation.

Berichten: 269

Re: d2sp3 hybridisatie

daar ben ik het mee eens,

en toch wordt het lege d-orbitaal (dat volgt op het 2p-orbitaal van O) gevuld ...

het is juist bij Fe(H2O)6 2+ dat het lege d-orbitaal wordt gebruikt

en bij Fe(CN)6 4- het al half gevulde d-orbitaal van Fe ...

ik denk dat het iets te maken heeft met magnetisme...

zou het kunnen dat Fe(CN)6 4- diamagnetisch is, waardoor het volledige d-orbitaal van Fe vol moet zijn?

maar hoe zie je dan dat dit diamagnetisch is?

Berichten: 2.337

Re: d2sp3 hybridisatie

Als een complex veel ongepaarde elektronen heeft zal het paramagnetisch zijn.

Als het allemaal gepaarde elektronen heeft dan zal het diamagnetsch zijn.

Heb er even mijn cursus bij genomen.

Je geeft net dezelfde voorbeelden als in mij cursus (algemene chemie aan Ugent?)

Inderdaad beide complexen zijn octaëdrisch maar hexaquoijzer is paramagnetisch aangezien het zoals hierboven beschreven ongepaarde elektronen bevat in het 3d van ijzer. Het is een outer orbitaal complex aangezien de gehydridiseerde d-orbitalen uit de 4de schaal komen (niet van het ligand een ligand doneert alleen een vrij elektronenpaar)

Het gehydridiseerde sp3d2 orbitaal bevat nu dus de 6 vrije elektronenparen van de liganden.

het hexacyano complex is diamagnetisch want het 3d orbitaal bevat geen ongepaarde elektronen meer. (door de inner hydridisatie kunnen er maar 6 meer in het 3d waardoor ze gepaard zitten)

Zoals vermeld is dit dus een innerorbitaalcomplex en het 4 d blijft onaangeroerd en dus leeg.

Hoe kan je nu weten of een complex inner of outerorbitaalcomplexen zal vormen?

liganden als CN- of CO zullen innerorbitaalcomplexen vormen en halogeenionen zullen meestal outerorbitaalcomplexen vormen. Maar al deze dingen zijn beter te verklaren met de kristalveld theorie.

Berichten: 269

Re: d2sp3 hybridisatie

Biologie aan de Ugent :)

bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: d2sp3 hybridisatie

ik heb een vraag die hier een beetje bij past, de d2sp3 hybridisatie orbitalen van ijzer zijn leeg maar hoe kan daar dan iets aan binden zoals hemoglobine?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: d2sp3 hybridisatie

door overlap met gevulde orbitalen (vrije elektronenparen) van het ligand
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: d2sp3 hybridisatie

uiteraard :D dankjewel

Reageer