Murexide-indicator

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 14

Murexide-indicator

Op school ben ik suiker aan het titreren. Hiervoor gebruik ik murexide als indicator. In een boek heb ik gevonden dat je 50 mg murexide met 10 g kaliumnitraat moet mengen. Ik ben even de naam van het boek vergeten. Maar ergens anders vind ik dat je 0,1 g murexide in 100 ml water moet oplossen.

Kan iemand mij vertellen hoe ik deze indicator moet maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Murexide-indicator

Hier vind ik dat het ´gebruikelijk´ is om uit te gaan van een 1:250 mengsel met kaliumsulfaat, vanwege de minieme hoeveelheid die je nodig hebt.

Ik denk niet dat het erg kritisch is hoe je de indicator maakt. Meer van belang is de pH waarbij je de titratie uitvoert. Die is voor elk metaalion verschillend. In jouw geval (suiker) zal dat koper zijn?

Berichten: 14

Re: Murexide-indicator

Waarom is de pH waarbij je de titratie uitvoert belangrijk? Ik gebruik inderdaad een kopersulfaatoplossing voor de titratie.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Murexide-indicator

Murexide is, net als EDTA, een vierwaardig zuur. Het kent ook vier pKz-waarden. De sterkte van complexering aan een metaalion is afhankelijk van de pH. Naarmate de pH hoger wordt (oplossing basischer) verliest murexide meer H+-ionen en complexeert het steeds meer aan een metaalion.

Elk metaal heeft zijn eigen pH vanaf waar de complexering bij hogere pH-waarden ´ineens meer´ optreedt. Dat kun je gebruiken door in een oplossing van meerdere metaalionen vrij specifiek op één metaalion te titreren.

In jouw geval heb je misschien alleen met koperionen te maken. Het enige waar je dan op moet letten is dat de pH boven een bepaalde waarde is als je gaat titreren.

Hier staat het wel goed uitgelegd. Het gaat over EDTA maar het verhaal voor murexide is hetzelfde.

Berichten: 14

Re: Murexide-indicator

Wij kregen al een omslag bij een toevoeging van 0,7 ml 0,0200 M CuSO4-oplossing. Hierop hebben wij de oplossing 50x verdund, zodat we ongeveer een monster-titer-volume-verhouding van 1:1 hebben. (Voor de duidelijkheid: je hebt bijvoorbeeld 50 ml titer nodig om een monster van 50 ml te titreren.) Maar helaas kregen we geen duidelijke omslag te zien.

Maar nu mijn redenering: doordat je meer titer toevoegt zal de [H3O+] verminderen, dus zal de pH hoger worden. Kan dit verklaren waarom ik geen omslag zien?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Murexide-indicator

Men raadt voor murexide en koper een pH aan van 10-12. Als je gaat verdunnen met water, zal de pH dus naar 7 trekken. Het beste is als je een pH-buffer toevoegt aan het systeem. Zelfs bij verdunning zal die de pH best constant kunnen houden.

Reageer