Springen naar inhoud

[scheikunde] Waterstof maken en nu? :S

• Log in om te kunnen reageren

Salma

Salma

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 december 2009 - 23:03

Hallo allemaal,

Ik weet niet of dit bericht hier wel op zijn plaats is, ik hoop het wel.

Binnenkort moet ik al een pws af hebben. Ik was van plan en nog steeds om waterstof te maken en een motortje daarmee laten draaien. Nou blijkt dat ik er veel te makkelijk over heb gedacht. Heb een beetje gegoogld en snap de begrippen niet..lijkt net chinees :cry:

De docent gaf al aan dat alleen het maken van waterstof te simpel was en dat ik meer moet berekenen zoals het rendement...Allemaal heel leuk =S maar snap niet veel van dat rendement berekenen en waarvoor dat zou moeten.

Kan iemand me helpen, please?

X Salma

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mjblok

mjblok

• >25 berichten
  • 87 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2009 - 00:09

Lijkt me mee een algemene vraag of één voor het huiswerk forum.
Tenzij je waterstof op de biologische manier wilt verkrijgen:
Wikipedia

Maar dit lijkt me op school niet echt haalbaar. :P
Gelukkig kan het ook op een andere manier:
Wikipedia (Deze site is gewoon in het Nederlands)

Verder voor wat extra informatie over waterstofgas:
Ook Wikipedia
En als je dan een stukje naar beneden scrollt vind je onder "Zie ook" nog een serie links (uiteraard ook Wikipedia [|:-)] ) met wat toepassingen van waterstofgas.

En voor rendement: alweer Wikipedia

Ik denk dat de bovenstaande sites wel duidelijk uitleg geven. Gewoon even rustig en op je gemak door lezen. ;)

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2009 - 09:14

Wat je waarschijnlijk moet doen is waterstof maken met stroom (elektrolyse). Deze twee gassen (want je krijgt ook zuurstof) apart opvangen en meten hoeveel je krijgt. Ik zou sowieso mooi laten zien dat je een 2:1 ratio krijgt en onderbouwen met een reactie vergelijking. Dan tegelijk dat je het waterstof aan het maken was deed je ook meten hoeveel Volt en Ampere je kreeg en voor hoe lang. Dan kan je gaan rekenen hoeveel vermogen het kostte om die hoeveelheid (volume waterstof) te maken. :)

Wat ook wel goed is is om van te voren een voorspelling te doen. Zoiets van ik verwacht een rendement van 5 - 10 % (ik zeg maar wat). Niet een heel hoog rendement want met speciale stoom technieken halen ze nog maar iets van 60%, dus je zou veel lager krijgen. De meeste energie gaat verloren aan warmte, dus misschien kan je voor 'de bonus' ook meten hoe warm je oplossing werd (wel opschrijven van te voren hoe warm ie was en hoeveel mililiter).

Ik hoop dat dit een beetje helpt. :)

Waarom je het rendement zou moeten uitrekenen? Om te laten zien dat waterstof maken niet zomaar gaat en veel verlies heeft aan energie. Misschien kan je dit koppelen aan de nieuwe waterstof auto's. Dat het zo mooi klinkt maar er best veel verlies is aan omzetten.

edit: Je zou ook nog kunnen laten zien dat waterstof redelijk knalt en dat waterstof+zuurstof in 2:1 verhouding veel beter knalt. Je kan dit op verschillende manieren aantonen, zoals een wagentje weg knallen misschien ofzo (als dat wil tenminste) en de verschillen meten. Al zou ik wel uitkijken met het laten knallen van waterstof, ik zou met een kleine hoeveelheid beginnen, je kan namelijk aardig schrikken van dit spul. Misschien is een makkelijker manier om het toestel van Hofmann te maken of lenen van school. http://nl.wikipedia....tel_van_Hofmann en een ballon te laten klappen. Tegelijk ook de geluid sterkte op 1-2 meter afstand meten.

Veranderd door Z4x, 11 december 2009 - 09:20

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures