Springen naar inhoud

verband dampdruk en kookpunt


  • Log in om te kunnen reageren

#1

biologiestudent

    biologiestudent


  • >250 berichten
  • 269 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2009 - 10:13

ik snap niet dat, als de dampdruk verlaagt, het kookpunt verhoogt?

ik weet naderhand wel dat als de dampdruk gelijk is aan de druk buiten de vloeistof, dat je vloeistof begint te koken.
en ook dat, hoe meer intermoleculaire krachten er zijn, hoe meer energie er moet worden toegevoegd (bv in de vorm van warmte) om moleculen los te kunnen maken van de vloeistof, hoe hoger de dampdruk dus zal liggen
maar dan verhoogt het kookpunt toch ook?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

sradracer

    sradracer


  • >100 berichten
  • 157 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2009 - 11:25

Ik denk dat je hier wat door elkaar haalt. Dampdruk geeft de druk aan die de damp van bv een vloeistof uitoefent. Deze druk is o.a. afhankelijk van de temperatuur van de vloeistof. Deze kan je dus verlagen, door de temperatuur te verlagen, maar hierdoor veranderd het kookpunt niet.

Ik denk dat er bedoeld wordt, hoe lager de dampdruk van een stof, hoe hoger het kookpunt. Een stof met een hoge dampdruk is nl. erg vluchtig en heeft dus een laag kookpunt.

Veranderd door sradracer, 11 december 2009 - 11:27


#3

Choba

    Choba


  • >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2009 - 12:14

Ik denk dat ie luchtdruk bedoelt. Het bekende voorbeeld dat een eitje koken in de bergen maar met 90 graden hoeft (of iets in die trend).

Of?

#4

hzeil

    hzeil


  • >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2009 - 13:38

Neen, met het eitje in de bergen gaat het anders. Als de luchtdruk laag is kookt het water bij een lagere temperatuur, bijv. 90 graden. Dan moet je het eitje langer koken dan je gewend bent.
Door de lage luchtdruk heb ik ooit eens startproblemen gehad met mijn auto. Op 2800 meter hoogte.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

#5

biologiestudent

    biologiestudent


  • >250 berichten
  • 269 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2009 - 09:19

owkÚ, ik begin het te begrijpen, bedankt!

#6

Marjanne

    Marjanne


  • >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 december 2009 - 10:59

Door de lage luchtdruk heb ik ooit eens startproblemen gehad met mijn auto. Op 2800 meter hoogte.

De goeie ouwe tijd... :D

Vanaf ca. 1990 hebben auto┬┤s een luchtmassameter die elektronisch het lucht/brandstofmengsel bijregelt als er lage luchtdruk ┬┤gevoeld┬┤ wordt.

In de handleiding van mijn Dauphine staat nog dat je op grote hoogten het stelschroefje aan de carburateur iets armer moet draaien (meer lucht en minder brandstof).

#7

pghm

    pghm


  • >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2009 - 18:21

Koken is in feite verdampen van de vloeistof binnenin de vloeistof, dit gebeurt als de dampdruk even hoog is als de druk van buiten, meestal de luchtdruk.
De dampdruk van de vloeistof stijgt als de temperatuur van de vloeistof stijgt, aan de tegendruk van de lucht verandert er iets als het warmer is of/en als je "hoger in de atmosfeer zit", dan wordt die tegendruk kleiner en zal je vloestof sneller koken.


P.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures