verband dampdruk en kookpunt

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 269

verband dampdruk en kookpunt

ik snap niet dat, als de dampdruk verlaagt, het kookpunt verhoogt?

ik weet naderhand wel dat als de dampdruk gelijk is aan de druk buiten de vloeistof, dat je vloeistof begint te koken.

en ook dat, hoe meer intermoleculaire krachten er zijn, hoe meer energie er moet worden toegevoegd (bv in de vorm van warmte) om moleculen los te kunnen maken van de vloeistof, hoe hoger de dampdruk dus zal liggen

maar dan verhoogt het kookpunt toch ook?

Berichten: 157

Re: verband dampdruk en kookpunt

Ik denk dat je hier wat door elkaar haalt. Dampdruk geeft de druk aan die de damp van bv een vloeistof uitoefent. Deze druk is o.a. afhankelijk van de temperatuur van de vloeistof. Deze kan je dus verlagen, door de temperatuur te verlagen, maar hierdoor veranderd het kookpunt niet.

Ik denk dat er bedoeld wordt, hoe lager de dampdruk van een stof, hoe hoger het kookpunt. Een stof met een hoge dampdruk is nl. erg vluchtig en heeft dus een laag kookpunt.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: verband dampdruk en kookpunt

Ik denk dat ie luchtdruk bedoelt. Het bekende voorbeeld dat een eitje koken in de bergen maar met 90 graden hoeft (of iets in die trend).

Of?

Berichten: 1.379

Re: verband dampdruk en kookpunt

Neen, met het eitje in de bergen gaat het anders. Als de luchtdruk laag is kookt het water bij een lagere temperatuur, bijv. 90 graden. Dan moet je het eitje langer koken dan je gewend bent.

Door de lage luchtdruk heb ik ooit eens startproblemen gehad met mijn auto. Op 2800 meter hoogte.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 269

Re: verband dampdruk en kookpunt

owké, ik begin het te begrijpen, bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: verband dampdruk en kookpunt

Door de lage luchtdruk heb ik ooit eens startproblemen gehad met mijn auto. Op 2800 meter hoogte.
De goeie ouwe tijd... :D

Vanaf ca. 1990 hebben auto´s een luchtmassameter die elektronisch het lucht/brandstofmengsel bijregelt als er lage luchtdruk ´gevoeld´ wordt.

In de handleiding van mijn Dauphine staat nog dat je op grote hoogten het stelschroefje aan de carburateur iets armer moet draaien (meer lucht en minder brandstof).

Berichten: 107

Re: verband dampdruk en kookpunt

Koken is in feite verdampen van de vloeistof binnenin de vloeistof, dit gebeurt als de dampdruk even hoog is als de druk van buiten, meestal de luchtdruk.

De dampdruk van de vloeistof stijgt als de temperatuur van de vloeistof stijgt, aan de tegendruk van de lucht verandert er iets als het warmer is of/en als je "hoger in de atmosfeer zit", dan wordt die tegendruk kleiner en zal je vloestof sneller koken.

P.

Reageer