Springen naar inhoud

Glucose en galactose

• Log in om te kunnen reageren

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2009 - 17:04

Hallo, ik heb hier een afbeelding met daarop de juiste weergave van galactose en glucose;
Geplaatste afbeelding en glucose;
Geplaatste afbeelding

maar op een andere prent worden ze helemaal anders weergeven( ze lijken niet op elkaar), kan iemand dat alsjeblieft verklaren.
Geplaatste afbeelding

Hartelijk Bedankt ! :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hllaan

hllaan

• >100 berichten
  • 164 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2009 - 17:27

er is niet 1 "juiste" structuur van glucose en galactose. suikers kunnen in verschillende vormen bestaan. furanoses (een 5 ring), pyranoses (6 ringen zoals in jouw plaatjes) lineair en nog wel andere groottes van ringen (hoewel het bij galactose en glucose volgens mij vooral beperkt blijft tot de 6 ringen)

De 2 suikers die je hebt zijn D-galacpyranose en D-glucopyranose. Van deze 2 suikers kunnen de meest rechtse OH groepen in deze projectie naar boven of naar beneden gericht zijn. Als ze naar beneden gericht zijn (zoals jouw eerste plaatjes) zijn het "alfa" suikers en als deze naar boven gericht zijn (zoals jouw onderste plaatje), zijn het "beta" suikers.
De 2 suikers die je boven hebt staan zijn
Alfa-D-galacpyranose en Alfa-D-glucopyranose.

De 2 die onderin staan zijn
Beta-D-galacpyranose en Beta-D-glucopyranose,

De alfa en beta vorm zijn met elkaar in evenwicht.
Als je dus de bovenste vorm oplost in water zal na een tijdje ook de onderste vorm aanwezig zijn.

De term waar het hier om draait is mutarotatie

Ik hoop dat ik niet al te veel verwarring heb gezaaid met alle termen :P

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures