[scheikunde] gaswetten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[scheikunde] gaswetten

In mijn studie kom ik een gedeelte natuurkunde tegen. Waaronder gaswetten. Nu ben ik al zolang van school af, en ik kan me niet heugen dat ik dit ooit heb gehad. En ik moet eerlijk bekennen ik snap er ook helemaal niets van. Is er iemand die mij op een simpele manier uit kan leggen hoe ik de volgende opgaves moet berekenen? Een container heeft een volume van 1000l. Deze container wordt gevuld met 0,9m³ product. Hierna wordt de ruimte boven het product gevuld met stikstof tot een druk van 1,6 bar. De temperatuur van het produkt en van de lege ruimte erboven zijn kort na het afvullen 80°C. Daarna koelt het geheel af tot 15°C. Wat is de druk boven de vloeistof bij 15°C ervan uitgaand dat de inhoud niet krimpt?

Ik kom niet verder dan: 0,9m³=900l

inhoud V= 900 l

P= 14,4 bar (9x1,6 bar)

T= 80°C

boven het produkt

V = 100 l

P =1,6 bar

T = 80 °C

En dan weet ik niet meer hoe verder,als ik dit al goed heb.....??? Hoop dat iemand het mij kan uitleggen op een duidelijke manier. Alvast bedankt :eusa_sick:

Berichten: 107

Re: [scheikunde] gaswetten

Is het "product" waarvan sprake is een vloeistof ? Blijkbaar wel.

Bevindt die vloeistof zich de hele tijd onder haar kookpunt ?

Dan speelt het hele gasgebeuren zich af in een volume van 100 liter dat constant blijft

Als er geen verdamping aan te pas komt en de vloeistof niet uitzet is dit een relatief eenvoudig probleem, dan gaat het over een p/T=cte vraagstuk met p1 = 1,6 bar, T1=353K en T2=288K

Formule p1/T1=p2/T2 haal je uit de algemene gaswet pV=nRT met V, en R = cten en p2 rolt eruit in bar.

Of misschien zie ik het te simpel ?

P.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] gaswetten

pghm, je redenatie klinkt wel logisch: ik denk dat jouw aanpak wel het juiste antwoord geeft.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 10

Re: [scheikunde] gaswetten

bedankt alvast, maar dit is nou juist het probleem, dat ik niet weet hoe ik de formule, en welke formule ik moet gebruiken. Dus vandaar dat ik graag een uitleg wil die stap voor stap gaat. Welke getallen moet ik vermenigvuldigen met elkaar etc.... en welke formule moet ik in dit geval gebruiken. Want ik ben zoals ik al zei een leek in natuurkunde. En termen als p/T=cte vraagstuk en

Formule p1/T1=p2/T2 haal je uit de algemene gaswet pV=nRT met V, en R = cten dat

is dus voor mij nog allemaal abacadabra. Sorry maar misschien kunnen jullie me daarom wat meer wegwijs maken. :oops:

Berichten: 107

Re: [scheikunde] gaswetten

pV = nRT

p = druk in Pa

V = volume in m^3 (hier constant)

n = aantal mol gas (hoeveelheid gas, hier een constante)

R = 8,31 J/molK, een cte

T = temperatuur in K (°C + 273 = K)

In jouw geval zijn V, n en R dus allen constanten, die zetten we samen aan de rechtse kant van de = als één nieuwe constante

De T brengen we naar links, die komt in de noemer

Dus p/T = nR/V = cte

Als we de p gedeeld door de T berekenen komen we dus iedere keer hetzelfde getal uit, de uiteindelijke constante.

Dus p(voor afkoeling) = p1 en T(voor afkoeling) = T1

p en T (na afkoeling) = p2 en T2

En vandaar die p1/T1 = p2/T2

De klassieke fout in dit soort vraagstukken is dat men vergeet om van de °C kelvins te maken (K)

De druk mag staan in bar op voorwaarde dat de beide p's in bar staan

P.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] gaswetten

misschien een stomme vraag maar waar haal je nou die R vandaan (8,31)Dus als ik het goed begrijp moet ik 1,6 bar delen door 353K = 1,6x8.31:1000L

Ik snap er niks van

Berichten: 14

Re: [scheikunde] gaswetten

8,314 J/mol.K is een constante waarde. Wanneer met atm gewerkt wordt, wordt dit 0,082 l.atm/mol.K

Berichten: 107

Re: [scheikunde] gaswetten

dolfje schreef: misschien een stomme vraag maar waar haal je nou die R vandaan (8,31)Dus als ik het goed begrijp moet ik 1,6 bar delen door 353K = 1,6x8.31:1000L

Ik snap er niks van
p1/T1 = p2/T2 wil zeggen :

1,6 bar gedeeld door 353 K = gevraagd aantal bar gedeeld door 288 K

Dus de gevraagde druk = 1,6 bar gedeeld door 353 en maal 288

That's it.

P.

Reageer