Expansievat

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 5

Expansievat

Hoy ,ik heb een vraagje.Het expantie vat van mijn Cv ketel staat gemonteerd op de retourleiding om de uitzettingsdruk van het warm water op te vangen.De blaas in het vat is gevuld met stikstof.Klopt hé.Hoe gaat dit nu in zijn werking?Loopt het water tussen de blaas en het vat ?Of in de blaas zelf?

Vertel later wel (tijdgebrek nu)wat ik precies heb gedaan.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Expansievat

als je met google afbeeldingen zoekt op "expansievat", dan vind je midden op de tweede pagina resultaten (resultaat 26)een duidelijke tekening van een opengewerkt, huis-tuin-en keuken expansievat. De verwijzing zelf werkt niet helaas.

(www.iwt-kdg.be)

Het is dus een membraan wat middenin het vat is gemonteerd, ter hoogte van die mooie lasnaad.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Expansievat

Toevallig. Ik wilde net ook iets vragen over de uitzettingsdruk in een CV installatie. Ik doe het dus maar hier.

Onze huisbaas (ik woon in een studentenhuis) heeft bij het onderhoud aan de CV's geen stelknop op de CV in de badkamer laten zetten. Deze staat continu helemaal open. Je kan dus wel begrijpen dat het af en toe onaangenaam warm is in de badkamer, dus meestal staat het raam daar vol open om het prettig te houden. Niet echt efficient natuurlijk. Nu kan ik de verwarming wel bedienen met een combinatietang, maar die heb je natuurlijk niet altijd bij de hand als je de badkamer ingaat.

Als reden voor deze actie gaf de huisbaas dat de verwarming in de badkamer de uitzetting van het water op moet kunnen vangen. Ik begrijp natuurlijk wel dat het water ergens heen moet kunnen als het uitzet om te voorkomen dat de boel springt, maar daarvoor hebben we volgens mij toch het expansievat. Bij mijn ouders thuis hebben we ook overal gewoon een bedienbare CV, dus waarom zou dat bij het studentenhuis niet kunnen?

Graag de mening van de experts dus.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Expansievat

Als reden voor deze actie gaf de huisbaas dat de verwarming in de badkamer de uitzetting van het water op moet kunnen vangen.
ik kan hiervoor vijf redenen verzinnen:

1 je huisbaas heeft geen verstand van cv-installaties. Als radiatoren wisselende druk zouden kunnen compenseren, waren expansievaten overal overbodig

2 je huisbaas wil schimmelvorming in een vochtige ruimte voorkomen. Ventileren is dan overiens een technisch betere en gezondere oplossing.

3 je huisbaas gebruikt die douche zelf ook en heeft een hele slechte dag als hij een keer een koud washandje langs zijn oren moet halen.

4 door een montagefout staat die radiator in serie met alle andere. Als die radiator dan dichtgedraaid zou worden, zou er geen water meer circuleren en wordt heel het huis koud.

5 mogelijk is er iets aan de hand geweest, dat de installatie niet goed werkte of zo, of lawaai maakte tijdens opwarmen en afkoelen (uitzettende en krimpende leidingen)

Maar dat uitzetverhaal is hoe dan ook kwak. Tenzij je de radiator halfvol met lucht zet. Maar dat is niet het geval, anders zou de radiator niet warm worden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Expansievat

1 je huisbaas heeft geen verstand van cv-installaties.
Die kans acht ik vrij waarschijnlijk
2 je huisbaas wil schimmelvorming in een vochtige ruimte voorkomen. Ventileren is dan overiens een technisch betere en gezondere oplossing.
Leek mij ook al ja.
3 je huisbaas gebruikt die douche zelf ook
Nope. Hij woont in Ede en ons studentenhuis staat in Tilburg. Het is hem teveel moeite om iedere keer naar Tilburg te komen om te douchen :wink:
Jan van de Velde schreef:4 door een montagefout staat die radiator in serie met alle andere. Als die radiator dan dichtgedraaid zou worden, zou er geen water meer circuleren en wordt heel het huis koud.  

5 mogelijk is er iets aan de hand geweest, dat de installatie niet goed werkte of zo, of lawaai maakte tijdens opwarmen en afkoelen (uitzettende en krimpende leidingen)
Eén van deze twee zou kunnen. Of ze in serie staan, daar heb ik geen idee van. Maar ook voordat hij met die CV's bezig is geweest deed de verwarming het gewoon. Maar de hamvraag is natuurlijk: kan het kwaad om er gewoon weer een knop op te monteren en de verwarming te bedienen als alle andere? Of kan ik beter gewoon luisteren naar de huisbaas?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Expansievat

Als hij het vantevoren gewoon deed (de verwarming bedoel ik) zou ik er een kraantje op zetten. Misschien dat je ruzie met je huisbaas krijgt, maar met het expanderen van water heeft dat niks te maken (dat er geen kraantje op zit bedoel ik).

Alleen de serieschakeling zou kunnen. Dan heeft de rest geen verwarming als jij de verwarming dichtdraait, maar dat is niet jouw probleem :roll:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Expansievat

Ik ben het volledig eens met Raspoetin. Maar als de rest van het huis koud wordt, moet je wel betrekkelijk rap de boel weer open zetten. Anders zou een circulatiepompje wel eens heel heet kunnen worden. Ook als er overal leidingen beginnen te tikken bij afkoelen of opwarmen, kun je je kraantje altijd weer weghalen.

Er is nog één risico dat me te binnen wil schieten, en ook dat heeft niets te maken met expansievaten (dat blijft kwak): Het is nog mogelijk dat de aan-of afvoerleiding van die badkamer-radiator ergens langs onder een ongeïsoleerd dak doorlopen of zo. Dan bestaat dus, bij (strenge) vorst, de mogelijkheid dat dat deel van die leiding kapotvriest.

Dus ik zou zeggen, probeer voor de zekerheid even na te gaan waar de heen- en retourleiding van die radiator allemaal langslopen. Ik heb bijvoorbeeld een radiator in de hal, waarvan de aanvoer en de retour beide door de meterkast lopen. De meterkast is gebouwd tegen een ongeïsoleerde enkelsteens muur. Bij 10-15 ° vorst kan ik me een bevroren watermeter voorstellen. Die halradiator staat daarom permanent op een kiertje, zowel om de cv-leidingen zelf als voor de watermeter....

Dat risico zou ik nog even proberen te beoordelen. De radiator een kiertje open zetten zou overigens voldoende moeten zijn.

ps moeten jullie zelf de gasrekening betalen, of is je huur inclusief (overmatig) energiegebruik?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: Expansievat

Hoe groot is het studentenhuis? Want het kan namelijk ook dat het de bedoeling is om de CV ketel continue te laten branden (niet alleen waakvlam), want dan hoeft ie niet steeds aan te slaan als er ook maar één iemand warm water tapt. Bovendien is het vaak aan en uit slaan van een CV-ketel niet al te goed.

Als de CV-ketel continue aan staat, betekend dit dat ook de pomp continue draait, als je dan alle radiatoren dichtzet, pompt de pomp tegen een doodlopende buis, dan gaat de pomp kapot. En een kleinere circulatie dan via de badkamer kan waarschijnlijk niet omdat het water dan gaat koken. (dit kan via een radiator in de badkamer natuurlijk nooit)

Dit is waarschijnlijk de reden dat je huisbaas de radiotor in de badkamer 'vast op open' heeft gezet. Je kan wel vragen of er niet ergens anders een radiator vast open gezet kan worden. (denk aan een schuurtje, of bij de voordeur (waar vaak deuren openstaan)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Expansievat

Homosapiengenialis schrijft:
Want het kan namelijk ook dat het de bedoeling is om de CV ketel continue te laten branden (niet alleen waakvlam), want dan hoeft ie niet steeds aan te slaan als er ook maar één iemand warm water tapt.
Dat is dan een domme reden, want het kost veel meer om die ketel continu onnodig te laten draaien.
Bovendien is het vaak aan en uit slaan van een CV-ketel niet al te goed.
Daar ken ik geen voorbeelden van. Wat is daar niet goed aan (voor de ketel)?
Als de CV-ketel continue aan staat, betekend dit dat ook de pomp continue draait, als je dan alle radiatoren dichtzet, pompt de pomp tegen een doodlopende buis, dan gaat de pomp kapot. En een kleinere circulatie dan via de badkamer kan waarschijnlijk niet omdat het water dan gaat koken. (dit kan via een radiator in de badkamer natuurlijk nooit)
Er zit op alle normale (ook de ouderwetse) een ketelwatertemperatuurthermostaat. Twee, zelfs, een om te regelen, en nog een fabrieksingestelde maximumthermostaat als kookbeveiliging. Tenslotte, een badkamerradiator kan nooit voldoende warmte afvoeren om te voorkomen dat een ketel met capaciteit voor een zeer groot huis gaat koken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Expansievat

Ja ik heb het gezien Jan op Google afbeelding 26 (www.iwt-kdg.be).

Dus als ik het goed begrijp zit de blaas aan het midden van de naad vast in het vat en komt er geen water onderaan in het vat?De blaas houd dan het water bovenaan tegen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Expansievat

De blaas houd dan het water bovenaan tegen?
Ja.

Er zijn ook allerlei andere vormen, maar die worden niet in normale huisinstallaties toegepast. Een kwestie van kosten denk ik. Het zal wel de goedkoopste vorm zijn, en voor een gewone CV ruim voldoende effectief. We noemen die 'blaas' overigens gewoon membraan, een gespannen vlies dus.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Expansievat

Jan, ik ga nu eens vertellen wat ik heb gedaan.Expansie vat vorige week nat?Ik wist als het vat niet meer hol klinkt de blaas dan stuk is en het vat vol water zit!Afgenomen ... ZWAAR en vol water.Ik heb nu vooraleer ik het nieuw vat plaatste eerst een bolkraan tussen leiding en vat gestoken om een waterballet te voorkomen tijdens het vervangen.Nieuw vat dan netjes gemonteerd,dan heb ik water moeten bijvullen omdat de manometer op nul stond.Heb gevuld tot 1 Bar op manometer.Radiatoren dan ontlucht en dan stond hij op 0,9Bar.Mijn vraag nu:als mijn Cv ketel in werking gaat vb: Ik vraag 20° dan stijgt de druk op de manometer geleidelijk tot ongeveer 1,8 Bar.Koelt de Cv ketel dan af tot hij weer moet aanslaan, dan is de manometer geleidelijk gezakt tot 0,6 of 0,9 .

Het vat klinkt wel hol dus denk ik dat het ok is?

Is dat normaal het stijgen en dalen van de manometer??

(Cv ketel is met diesel)

Hoop dat jij een antwoord weet en alvast bedankt op voorhand.

:wink: :wink:

Berichten: 5

Re: Expansievat

Amai Jan!!Wat ben je snel!!!!Je hebt al een antwoord gegeven op mijn vorige vraag!Nu weet ik de werking van het vat al wa beter.Dus geen ballon binnenin maar een membraan genoemt ,een gespannen vlies.

Hartelijk bedankt voor die beantwoorde vraag al.

Tof van u

Thanks

:roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Expansievat

Radiatoren dan ontlucht en dan stond hij op 0,9Bar.Mijn vraag nu:als mijn Cv ketel in werking gaat vb: Ik vraag 20° dan stijgt de druk op de manometer geleidelijk tot ongeveer 1,8 Bar.Koelt de Cv ketel dan af tot hij weer moet aanslaan, dan is de manometer geleidelijk gezakt tot 0,6 of 0,9 .  

Het vat klinkt wel hol dus denk ik dat het ok is?  

Is dat normaal het stijgen en dalen van de manometer??
Stijgen en dalen is normaal, het expansievat is hiervoor juist bedoeld, althans om dat stijgen en dalen binnen aanvaardbare grenzen te houden. De vraag of een variatie van 0,9 tot 1,8 bar aanvaardbaar is voor je installatie is de vraag. Persoonlijk heb ik de indruk dat het redelijk veel is. Dat kan twee dingen betekenen: je hebt een vrij klein expansievat gemonteerd t.o.v. het watervolume van je systeem, of de voordruk (het stikstofgas wat al in het gaszijdige deel van het expansievat zit) is wat hoog voor je systeem. (of een combinatie van beide).

Als die 0,9 optreedt bij water van kamertemperatuur, en die 1,8 bij water van 80-90 graden, klinkt het nog redelijk, maar een 0,4-0,5 bar variatie klinkt me toch gezonder.

De beste voordruk voor je drukvat hangt ook af van de plaatsing: op zolder, of in de kelder?

Voor je hele installatie zal die variatie geen probleem zijn, maar de levensduur van je expansievat kan er wel door bekort worden.

Kortom, werk voor een vakman. Je zou je installatie eens warm kunnen aftappen, van 1,8 tot 0,8 bar, het volume van je opgevangen water relateren aan het totaal volume van je drukvat. Vang je voor deze forse drukdaling maar weinig water, dan is je voordruk in je expansievat waarschijnlijk te hoog. Vang je erg veel water t.o.v. het totaalvolume van je vat, dan is je vat waarschijnlijk te klein. Waar de gezondste grenzen liggen weet ik ook niet. Kortom, werk voor een vakman.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 866

Re: Expansievat

Ik heb in mijn huis een centrale verwarming ( die niet voor het douche of badwater moet zorgen en zonder thermostatische kranen) waarvan de 2 hoofdkenmerken zijn:



1° de brander wordt geregeld door de kamerthermostaat in de woonkamer. Dus als daar warmte gevraagd wordt, zal het water warmer worden.

2° de circulatiepomp draait zolang het water warmer is dan 25°C, zodat 'savonds nadat de regelklok de brander verhindert te werken, de laatste warmte wel nog (bijna een uur) gebruikt wordt.

Daarom zorg ik er voor dat er altijd tenminste een radiator open staat zodat de circulatie pomp niet in een gesloten circuit tracht te pompen.

Daarmee sluit ik nog het dichtste aan bij wat homosapiensgenialis (5:29)beschrijft, al is bij mij niet het permanente branden vd ketel de reden waarom er beter altijd een radiator open staat.

Reageer