[scheikunde] Productie van biodiesel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

[scheikunde] Productie van biodiesel

Voor onze pws zijn wij na lang op d etheorie te focussen eindelijk met de praktijk begonnen alleen bij de uitwerking van dit practicum ben ik helemaal vastgelopen :S

Het practicum ging als volgt:

Meng natronloog (0,2g) met methanol (8,5ml)

Het hieruit ontstaande product moet gemengt worden met zonnebloemolie (50ml)

En bij dit uiteindelijke product moesten we alleen nog wachten op het bezinken, maar dat is niet belangrijk.

Wat ik niet snap is de reacties die plaatsvinden.

Ik denk, dat bij het mengen van natronloog met methanol, natriummethanolaat en water ontstaat.

Dan zou de reactie zijn: CH3OH + NaOH --> CH2OHNa + H2O

Klopt dit en zo niet wat is er fout aan?

Alvast bedankt :)

(probeer de tweede vraag eerst zelf nog)

Berichten: 107

Re: [scheikunde] Productie van biodiesel

Uw Natriummethanolaat is CH3ONa, dit gaat een transestering doorvoeren op je vetzure ketens van je olie, die breken los als methanolaatesters, de glycerine schiet over als residu, dit zakt mits enig wachten naar beneden. In feite maak je dus de drie ketens los van het glycerinestuk waardoor om te beginnen de viscositeit daalt en dat laatste is wel nodig als je het als brandstof wil gebruiken; zelfs dan zie je nog dat bij lage temperaturen uitvlokking optreedt, dit kan je wat sturen door de keuze van de olie aan te passen..

Werk zo droog als je kan want je wil geen verzeping, enne, het werkt beter als je werkt op pakweg zo'n 50°C. Goed roeren gedurende een halfuur tot een uur.

P.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Productie van biodiesel

Dat is inderdaad wat er ontstaat. Het methanol-deel (de OH dus, niet het methyldeel dat jij nu gebruikt :P ) is zuur tov geconcentreerde loog. Je krijgt dus inderdaad het volgende:

H3C-OH + OH- --> H3C-O- + H2O.

Dat laatste valt aan op je vet, en wel onder het C(=O) deel dat aan glycerine vast zit, en schopt daarna het glycerine er vanaf. Daarna jat het een proton van het eerder ontstane watermolecuul, en je krijgt je hydroxide weer terug. NaOH is dus een katalysator Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: [scheikunde] Productie van biodiesel

Fuzzwood schreef:Je krijgt dus inderdaad het volgende:

H3C-OH + OH- --> H3-O- + H2O.
Dus de Na+ heeft zo'n zwakke verbinding dat de H3CO- dat atoom kan laten vallen en het vetzuur (ik neem aan linolzuur) bij zich haalt.
Dat laatste valt aan op je vet, en wel onder het C(=O) deel dat aan glycerine vast zit,
Bedoel je dat het C-atoom een dubbele binding maakt met het O-atoom?

Dat snap ik namelijk niet, want uiteindelijke molecuul moet toch H3C-O-vetzuur worden?
pghm schreef:Uw Natriummethanolaat is CH3ONa, dit gaat een transestering doorvoeren op je vetzure ketens van je olie, die breken los als methanolaatesters, de glycerine schiet over als residu, dit zakt mits enig wachten naar beneden. In feite maak je dus de drie ketens los van het glycerinestuk waardoor om te beginnen de viscositeit daalt en dat laatste is wel nodig als je het als brandstof wil gebruiken; zelfs dan zie je nog dat bij lage temperaturen uitvlokking optreedt, dit kan je wat sturen door de keuze van de olie aan te passen..

Werk zo droog als je kan want je wil geen verzeping, enne, het werkt beter als je werkt op pakweg zo'n 50°C. Goed roeren gedurende een halfuur tot een uur.

P.
Dat is werkelijk waar zo ongeveer het hele practicum 8-[

Wij hebben alleen de olie constant op een temperatuur van 60 graden gehouden en met zo'n metalen stokje op een magneet ervoor gezorgt dat de vloeistof bleef bewegen.

Alleen je hebt het over uitvlokking bij de daling van een temperatuur, dit is toch gewenst?

Hierdoor krijg je namelijk uiteindelijk het substraat wat ervoor zorgt dat de ontstane biodiesel zuiverder is.

Ik heb nog een vraag aan deze heel lange post toe te voegen :P

We hebben bij het uiteindelijke resultaat geprobeert om de vloeistof in een heel kleine hoeveelheid te verbranden, maar de stof vatte geen vlam, kan dit komen doordat de verbranding op atmosfeerdruk plaatsvond of is hier een andere reden voor?

Allebei hoe dan ook hartstikke bedankt :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Productie van biodiesel

http://nl.wikipedia.org/wiki/Carbonzuur

Misschien dat dat opheldert wat de structuur van een vetzuur en een vetzuur ester met glycerine inhoudt :)

Berichten: 107

Re: [scheikunde] Productie van biodiesel

Uitvlokken is precies wat men niet wil in de brandstofleidingen, daardoor verstoppen de filters. Ik spreek hier wel over temperaturen tegen het vriespunt.

Dat de biodiesel niet brandt bij kamertemperatuur is heel normaal, de klassieke diesel doet dat ook niet. Probeer eens opnieuw met een lont, dan lukt het wel. Of verwarm hem voor tot pakweg 250°C.

Je kan de biodiesel dus perfect gebruiken in petroleumlampen en aanverwante toestanden.

In de verbrandingskamer van een diesel wordt de brandstof extreem fijn verneveld bij hoge temperatuur, vandaar.

Wat je wel best nog doet is de biodiesel een aantal keer wassen met aangezuurd water en terug laten schiften, controleer met indicator op neutraliteit.

P.

Reageer