Lewistructuur Xe2Sb2F11

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.337

Lewistructuur Xe2Sb2F11

Ik probeer de structuurformule voor Xe2Sb2F11 te vinden.

Het enige gegeven dat ik heb is dat de twee xenon atomen aan elkaar gebonden zijn. (Omdat deze bekend staat als de langste binding tot nu bekend (volgens wikipedia 308,71 pm))

De enige mogelijkheid die ik kan vinden is dit:

Afbeelding

Een octaeder rond één xenonatoom, trigonaalbipyrimidaal rond het andere en die 2 Sb atomen Sp³ gehybridiseert met elk één vrij elektronenpaar.

Berichten: 195

Re: Lewistructuur Xe2Sb2F11

Is dit een neutraal deeltje zoals in de titel, of enkelwaardig negatief geladen zoals in het plaatje?

Het eerst wat in mij opkomt is dat deze deeltjes worden opgebouwd uit xenon en antimoonpentafluoride (SbF5) en/of hexafluoroantimonaat (SbF6-). Hebben de antimoon (Sb) atomen niet een octaedrische omringing?

Berichten: 2.337

Re: Lewistructuur Xe2Sb2F11

molecular schreef: Is dit een neutraal deeltje zoals in de titel, of enkelwaardig negatief geladen zoals in het plaatje?

Het eerst wat in mij opkomt is dat deze deeltjes worden opgebouwd uit xenon en antimoonpentafluoride (SbF5) en/of hexafluoroantimonaat (SbF6-). Hebben de antimoon (Sb) atomen niet een octaedrische omringing?
hmmm goede opmerking. Het zou een neutrale molecule meoten zijn, maar chemsketch geeft blijkbaar al aan dat er een fout inzit.

Het moeilijke is blijkbaar om aan 11 F atomen te komen zonder een lading te hebben.

http://en.wikipedia.org/wiki/Antimony_pentafluoride

Op de wikipagina staan interessante dingen. Blijkbaar is de antimoonchemie zeer complex.

Zou het kunnen zijn dat Xe2Sb2F11 voorkomt als [Xe2]+[Sb2F11]- Ik ben zeer benieuwd naar de structuur hiervan.

Reageer