Springen naar inhoud

reactie : bindende stoffen

• Log in om te kunnen reageren

Arnoxx

Arnoxx

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2009 - 17:17

Ik heb eigenlijk een heel simpele vraag maar ik stel ze
omdat ik veel basiskennis ontbreek en dit toch wel een cruciale
vraag is voor chemishe reactie.

Het blijft voor mij namelijk nog steeds onduidelijk hoe je in een chemische binding
nagaat welke stof nu met welke andere stof zal regaeren.

vb. 2(NACl)+H2SO4->Na2SO4 + 2HCl

hoe weet je dan dat Na Reageert met SO4 en Cl met H?
is dit dan ook afhankelijk van welk soort binding(atoom/ionen/polaire/metaal)je hebt?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 december 2009 - 17:27

Er zal hier in wezen niets gebeuren. Het zijn en blijven ionen in oplossing.

patrickvda

patrickvda

• >100 berichten
  • 229 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2009 - 17:56

Beste,

laat ons voor de eenvoudigheid stellen dat we M+ ionen hebben , en A- ionen hebben, dan kunnen we in de eerste plaats een type reactievergelijking opstellen, in de zin van:

M1A1 + M2A2 -> M1A2 + M2A1 (zout 1 + zout 2->zout 3+ zout4)
(zie je waar ik naartoe wil gaan)

stel dat we een zuur hebben dat we laten reageren met een zout , dan kunnen we reactievergelijkingen opstellen , in de zin van:
HA1 + M1A2-> HA2 + M1A1

stel dat we een zuur en een base laten reageren met mekaar , dan ontstaat in de meest eenvoudige reacties een zout en water
M1 OH + HA1-> M1A1 + H2O
als je dit snapt, dan kun je voor de meest eenvoudige reacties tussen stoffen de reactievergelijking opstellen.
Ik ga nog niet beginnen met redoxreacties, want dit is niet waar je vraag volgens mij over gaat.

Met dit in je achterhoofd denk ik dat het moet lukken om de reagerende stoffen in een reactievergelijking neer te schrijven , en te zorgen dat zowel links als rechts van de vergelijking er voor elk element evenveel aanwezig is.

Ik stel voor om gewoon eens de volgende reactievergelijkingen neer te schrijven en de coeficienten aan te passen.

kopersulfaat+ natriumcarbonaat
calciumhydroxide+ waterstofchloride
calciumchloride + kaliumsulfaat
calciumhydroxyde + waterstoffosfaat.

onafgezien van het feit of deze reacties mogelijks doorgaan, toch moet je met bovenstaande info de vergelijkingen kunnen schrijven.

IK vermoed dat deze uitleg een stukje antwoord biedt op je vraag.
Voor ons is het blijkbaar kinderspel, maar ik kan begrijpen dat het niet eenvoudig is om te zien ,wat er met wat reageert.

Arnoxx

Arnoxx

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2009 - 17:56

:D oooww ja natuurlijk...

nee ik begrijp het hele principe van binding en wat met wat reageert in de zin van
dat een zuur+base -->een zout+h20vormt, maar heb het gewoon al die tijd nooit
gelinkt aan een daadwerkelijke binding... dus de theorie was duidelijk maar heb gewoon nooit de link gelegd met de oefening

Dus al die tijd heb ik me blind staan staren op iets wat eigenlijk voor de hand ligt en wat ik al jaren weet maar ik heb het gewoon nooit in verband gebracht met een uitgeschreven reactie... 8-[ hmm dubbel gevoel, voel me ongeloofelijk dom maar opeens ook heel opgelucht want nu weet ik tenmiste dat het al die tijd toch niet echt aan mij lag :P

bedankt patrick

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2009 - 20:33

Er zal hier in wezen niets gebeuren. Het zijn en blijven ionen in oplossing.

Ik neem aan dat het geconcentreerd zwavelzuur is, dan gaat er toch effectief HCl gas gevormd worden? Aangezien zwavelzuur een sterker zuur is dan zoutzuur.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures