[scheikunde] hybridisatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 1

[scheikunde] hybridisatie

Hoi , ik ben aan het leren voor mijn examen chemie, en in de cursus gaat het momenteel over sp, sp2 en sp³ hybridisatie. Ik snap hier echter niks van (aangezien ik nooit veel chemie had) :oops: en vroeg me af of iemand eenvoudig kan uitleggen wat hybridisatie juist is, en waarom het wordt toegepast?

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] hybridisatie

Een hybride is een mengsel. sp3-hybridisatie is het mengen van een s en 3 p orbitalen tot een homogene groep van 4 die kunnen worden gebruikt om bindingen te maken.

Er zijn al veel vragen over gesteld op het forum. Probeer maar eens te zoeken.

Berichten: 107

Re: [scheikunde] hybridisatie

Ik zou hier toch niet de termen "mengen" en "mengsel" gebruiken.

P.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] hybridisatie

En waarom zou je niet de termen mengen gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: [scheikunde] hybridisatie

wikipedia geeft (zoals gewoonlijk) een hele heldere uitleg.

Wiki

Berichten: 107

Re: [scheikunde] hybridisatie

En waarom zou je niet de termen mengen gebruiken?
Omdat het te veel verwarring zou kunnen zaaien ? Benzeen is ook geen mengsel van twee grensstructuren.

Tenslotte is hybrisatie een soort herstructuren van orbitalen, of niet ?

P.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] hybridisatie

Idd, er vormt zich een soort van, nou ja, hybride :oops: . Ik kan er geen andere term voor verzinnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] hybridisatie

Napoleon1981 schreef: En waarom zou je niet de termen mengen gebruiken?
Omdat het te veel verwarring zou kunnen zaaien ? Benzeen is ook geen mengsel van twee grensstructuren.

Tenslotte is hybrisatie een soort herstructuren van orbitalen, of niet ?
Ik begrijp wat je bedoelt. Een "hybride" is misschien meer een "kruising" dan een "mengsel".

Overigens vind ik hybridisatie niet een herstructurering van orbitalen. Het is slechts een rekenkundige truc die wat lineaire combinaties van (scalaire 3D) functies uitrekent omdat die handiger van pas komen in de symmetrie van de atoomomringing.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] hybridisatie

Zei ik ergens dat benzeen een mengsel was van 2 grensstructuren?

Ik vond het niet zo'n gekke omschrijving om iets "simpel" uit te leggen. Goed genoeg voor iets op een forum. Als men meer wilt weten moet je een boek pakken.

Verder is die hybridisatie prima te ontbinden in de lineare vergelijkingen, dus een "mengsel" of combinatie van die lineare vergelijkingen beschrijven de positie van het elektron.

Berichten: 107

Re: [scheikunde] hybridisatie

Napoleon1981 schreef: Zei ik ergens dat benzeen een mengsel was van 2 grensstructuren?
Neenee, natuurlijk niet, maar het is een van die typisch voorkomende fouten als je te vlotjes het woord "mengsel" gebruikt.

Er zijn er al teveel die het woord mengsel gebruiken voor samengestelde stof terwijl ze bedoelen dat de molecule daar bestaat uit meerdere atoomsoorten

Ik weet wel dat het niet altijd makkelijk is om dingen op een eenvoudig doch correcte manier aan te brengen en ergens vind ik dat je extra voorzichtig moet zijn daarmee op een forum.

P.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] hybridisatie

Jouw uitleg van mengen en mengsel vind ik persoonlijk geen goeie uitleg van hybridisatie hoor :)

Het lijkt dan teveel op iets macroscopisch, niet?

Nuja, om hybridisatie uit te leggen in gewone mensentaal, zonder dat je er een hele achtergrond van energieniveaus, kwantum... en zo moet bijsmijten, 'k zou 't ook niet direct weten

Berichten: 32

Re: [scheikunde] hybridisatie

Ik denk dat er eerst een gepaste definitie van orbitalen nodig is voor we kunnen spreken over een verstaanbare terminologie in verband met hybridisatie.

Ik doe een poging:

Een orbitaal is een fictieve ruimte waarin de kans zeer groot is dat het (valentie-)elektron zich bevindt. (als je 8 uur per dag slaapt en steeds in je eigen kamer dan is jouw slaapkamer een orbitaal met minstens 33% kans om jou daar aan te treffen.)

Neem nu methaan als voorbeeld. Er moeten nu vier waterstofjes binden op één koolstof. De valentie-elektronen die instaan voor deze bindingen bevinden zich echter in verschillende 'soorten' orbitalen (nl. een p en s orbitaal).

Hybridisatie is dus een logisch herschikken van de orbitalen zodat kan blijven voldaan worden aan de voorwaarden van het VSEPR-model bij een binding. In geval van methaan wordt dat dus een tetraëder met een hoek van +/- 120° tussen alle bindingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] hybridisatie

Een orbitaal is alleen geen ruimte, maar een functie.

Ik probeer het nog eens opnieuw.

Een orbitaal is een scalaire functie met als eigenschap dat de ruimteintegraal over het kwadraat van die functie 1 is. De functies zijn "normaal". Een mogelijke manier om een orbitaal weer te geven is een volume te tekenen waarbinnen de absolute waarde van de functie boven een bepaald minimum uitkomt, of alternatief het kleinste volume waarbinnen bijvoorbeeld 90% van de kwadraat-integraal zit. Dit volume "is" dus niet de orbitaal, maar is alleen een manier om hem op papier te zetten.

Atomaire orbitals zijn een setje "handig gekozen" functies van deze stijl waarvoor daarnaast geldt dat ze "orthogonaal" zijn: de ruimteintegraal van het produkt van twee van deze functies is nul.

Nu kun je twee van de functies uit het standaardsetje ook combineren. Bijvoorbeeld: als je 2 functies f en g hebt, kun je twee nieuwe functies x = 1/2 √2 f + 1/2 √2 g en y = 1/2 √2 f - 1/2 √2 g maken. Voor deze functies geldt ook dat ze normaal en orthogonaal zijn. Probeer maar: de integraal van x2 over de ruimte is hetzelfde als de som van de integralen (1/2 √2 f)2, 2 fg, (1/2 √2 g)2; ofwel 1/2 + 0 + 1/2 = 1. f en g kunnen ook in willekeurige andere verhoudingen gemengd worden.

Soms is het handig vanwege de symmetrie van de omringing van een atoom om niet de gewone standaardfuncties te gebruiken, maar een paar handige lineaire combinaties van die standaardfuncties. Die speciale lineaire combinaties die veel voorkomen hebben we speciale namen gegeven: bijvoorbeeld sp, sp2 en sp3.

Duidelijker?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] hybridisatie

Nee :) Maar dat is meer omdat ik zuig met dat soort wiskunde

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] hybridisatie

Discussie over de wiskunde hierachter en het nut ervan, afgesplitst naar een nieuw topic.

rwwh: ik heb na kort overleg de splitsing even iets veranderd. De wiskunde is terug in dit topic, maar discussie over de zin van het begrip van die wiskunde blijft in het discussieforum.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer