Springen naar inhoud

Concentratie berekenen

• Log in om te kunnen reageren

Serpent

Serpent

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2009 - 21:06

Hoi,

Ik kom er niet uit met een berekening, hij is wel simpel maar ik zie het gewoon niet :oops:

Ik heb 0,1001 g KMnO4 (aq) in een maatkolf van 100 ml daaruit heb ik 25 ml gepipetteerd en vervolgens weer in een maatkolf van 100 ml gedaan (en dat uiteraard aangevuld met water).

Wat is dan mn concentratie in g/L ?

gr.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 21 december 2009 - 21:41

Welke verdunning heb je nu gemaakt?

Veranderd door Gerard, 21 december 2009 - 21:41

hllaan

hllaan

• >100 berichten
  • 164 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2009 - 21:42

Bedenk eerst wat voor concentratie je krijgt als je 0.1001 g KMnO4 oplost in 100 mL water.
reken dan de verdunningsfactor mee en je hebt je antwoord.

Veranderd door hllaan, 21 december 2009 - 21:50

Serpent

Serpent

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 december 2009 - 00:45

Zoals ik al zei snapte ik er weinig van, dus als ik even op weg zal worden geholpen hoe je die concentratie moet berekenen.
Wat is de formule daarvoor enz enz. ik heb dit namelijk nog niet echt duidelijk gehad op school

Derrek

Derrek

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 december 2009 - 11:41

Men vraagt je de concentratie in gram per liter. Als je 0.1001 gram KMnO4 in 100 milliliter hebt, hoeveel gram per liter is dit dan?

pghm

pghm

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 december 2009 - 12:35

Je hebt een kwart van de hoeveelheid uit de eerste kolf gehaald en die zit nu in een nieuwe kolf van 100 ml, dus wat is daar dan de conc in g/100ml ?
En eenmaal je dat hebt, hoeveel is dat, omgerekend naar g/l ?

P.

Serpent

Serpent

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 december 2009 - 22:04

Ik snap er nog minder van, graag dus goed mijn vorige posts doorlezen. Want wat ik nu krijg zijn "vragen", ik hoef alleen even te weten hoe die omrekeningen enz. in elkaar zitten.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 23 december 2009 - 22:21

Nee Je hoeft niet alleen te weten hoe de omrekeningen in elkaar zitten je moet begrijpen waarom ze zo in elkaar zitten. Je kunt dan dit begrip dan toepassen op soortgelijke situaties.
Maar laten we het eens anders proberen.
Je hebt een beker met 100 ml erwtensoep met 100 erwten. (concentratie is dan 100 e(rwten)/100 ml)
Je haal er 25 ml uit en stopt die in een andere beker.
Hoeveel erwten zitten er dan in deze beker? X e
Je vult nu aan tot 100 ml met water, dan wordt de concentratie dus X e/100 ml

Vul dit eens in en dan kijken we of we er een formule voor kunnen vinden.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 december 2009 - 22:40

Ik snap er nog minder van, graag dus goed mijn vorige posts doorlezen. Want wat ik nu krijg zijn "vragen", ik hoef alleen even te weten hoe die omrekeningen enz. in elkaar zitten.

Misschien HET moment om je mentaliteit om te switchen en niet te denken dat men je hier een kant en klaar antwoord geeft. Volgende keer weet je het namelijk weer niet.

Serpent

Serpent

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 december 2009 - 01:00

Misschien HET moment om je mentaliteit om te switchen en niet te denken dat men je hier een kant en klaar antwoord geeft. Volgende keer weet je het namelijk weer niet.

Ik vraag ook niet om een kant en klaar antwoord, ik vraag om de formule en wou de omrekening weten. En bovendien, weet jij hoe ik ben?
Nee, dus om met je vooroordelen te komen over hoe je denkt hoe ik ben, graag ze beter overdenken of gewoon niet posten ;) .

@Gerard, ik heb nu denk ik de berekening gevonden, ik heb in mijn lab-boekje even wat lopen rondneuzen en toen kwam ik die factor 4 tegen (dat ik daar niet eerder aan dacht :D )
Maar ik heb het zo gedaan, 0,1001 g/100ml delen door 4 dan krijg je 0.025025 g/100ml.
Daarop volgend heb ik dat hele gedoe x10 gedaan dan krijg je dus 0.2503 g/L klopt dit?

Sorry voor mijn botte reactie toen, maar ik werd een beetje pissig

Veranderd door Serpent, 24 december 2009 - 01:00

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 december 2009 - 02:04

Die adrenalineboost heeft schijnbaar gewerkt dan, en nog netjes op 4 significante cijfers afgerond ook! ;)

Weet je ook waar die gedeeld door 4 vandaan komt? En als je 10 ml ipv 25 ml zou pipetteren en aanvullen tot 100 ml? Of tot 250 ml?

Als je dat systeem eenmaal doorhebt, kun je die vragen in alle verhoudingen beantwoorden :)

(En die opmerking gebruik ik vaker, is gevaarlijk, maar resulteert wel vaak in het effect dat je hebt waargenomen. Ik heb die reactie dus zeker overdacht ;). Als je het nu helemaal had opgegeven, had ik tijd noch moeite gespaard om het je toch uitgelegd te krijgen)

Veranderd door Fuzzwood, 24 december 2009 - 02:11

Serpent

Serpent

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 december 2009 - 13:10

Nou, het was eigenlijks gewoon toeval :) ik kwam toen ik mn projectboekje die factor 4 tegen en dat was van die 100ml waaruit je dan 25ml uit pipeteert en ik zit een beetje raar in elkaar soms, eerst zie ik het niet en als ik even verder kijk dan weet ik het en zie ik het ineens :P

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures