Proefjes

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Proefjes

Hallo iedereen!!

Ik zoek kleine huis, tuin en keuken proefjes om te doen voor een kleine club van mensen.

Het moeten haalbare proefjes zijn die je eigenlijks gewoon thuis kan uitvoeren.

Veiligheidsvoorwaarden etc, ken ik allemaal wel. Alleen het moet niet met stoffen zijn waar je moeilijk aan kan komen zoals 'kaliumdichromaat,'

zo weet ik een proefje met azijn en soda dat dat een enorme troep geeft, naja. Dat vind ik geweldig om dat te doen en de reactie die daarbij hoort etc.

Reageer als je blieft,

hier op het forum, maar mail me nog liever

gecensureerd

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: mensen kunnen je mailen via de knop hieronder. Maar op het forum posten is veel beter, dan leren anderen er ook nog van. En misschien kunnen mensen die antwoorden elkaar nog aanvullen!</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Proefjes

Over die veiligheidsvoorwaarden moet je niet te simpel denken. Als je 10 kg van die soda helemaal zou doen reageren tot CO2 in een niet al te grote afgesloten ruimte weet ik zeker dat jij ademhalingsproblemen gaat krijgen ;)

Ok beetje erg grote hoeveelheid, maar je snapt waar ik heen wil. Zelfs onschuldige stofjes kunnen ineens hard bijten.

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Proefjes

Salmiak maken doet het altijd wel goed, mensen zijn altijd heerlijk verbaasd als je zoutzuur en ammoniak bij elkaar gooit er gewoon snoepgoed overblijft. Lukt vast wel met de 5% oplossingen die je overal kunt kopen. Als je kleine hoeveelheden gebruikt duurt het indampen ook niet zo lang ;)

Berichten: 107

Re: Proefjes

Heel leuk voor mensen die er niks van afweten is het "water-in-wijn-veranderen" met indicatoren, vb fenolftaleine.

Ik zeg maar iets : klein beetje ff in een "lege" kan, daar gaat water bij uit de kraan. Vervolgens overgieten in een tweede "propere" kan met enkele druppels NaOH en hup...wijn :D

De schuimtoestanden met H2O2 en een of andere katalisator (MnO2) en een goede hoeveelheid zeep is ook altijd leuk.

Onzichtbaar schrift doet het ook altijd goed en chemisch goochelen vinden de meesten pas het einde. VB : de truc met de laatste letter van een willekeurig afgeknipte krantenstrook die op een blanco blad uit een afgesloten enveloppe plots tevoorschijn komt.

Er is zoveel ...

P.

Berichten: 119

Re: Proefjes

oppervlakte spaning van water.

benodigdheden peper,zeep, water en een kopje.

laag water in het kopje doen en er peper op strooien.

er onstaat nu een mooie drijvende laag peper op t water.

(ongemerkt) aan een vinger een beetje zeep doen. (laten drogen, dus van te voren)

eerst de schone vinger in het kopje dopen. er gebeurd niets.

nu de vinger met een beetje zeep in het kopje dopen.

resultaat zie je gelijk.

Snel, makkelijk, goedkoop en bvooral veilig.

( al gaan er per jaar meer mensen dood door diwaterstofmonooxide dan aan elk ander goedje maarja.....)

succes

Berichten: 365

Re: Proefjes

kijk een sop de website van c3 en proefjes.nl

Bij c3 heb je heel leuke dingen met huis-tuin-en keuken materiaal. kijk vooral eens bij de demonstratieporef van de gastles...

Berichten: 723

Re: Proefjes

Als dichromaat moeilijk is om aan te komen is het natuurlijk lastig, maar de typische alcohol blaastest is wel leuk. kaliumdichromaat bevochtigen met wat zoutzuur (of ander sterkzuur, mss dat azijn evenwel ook zou lukken) en in een glazen buisje bregen. Wanneer je er op blaast als je gedronken hebt oxideert het alcohol waarbij Cr 6+ wordt omgezet naar Cr3+ en een groene kleur wordt zichtbaar (kan meer details geven als gewenst).

De zogenaamde "nylon rope trick" is ook wel leuk. Grensvlak polymerisatie waarbij je een nylondraad vormt die je kan opwinden op een stokje. Producten zijn mss ook wel niet echt "veilig". Heb er geen idee van want ken de veiligheidsvoorschriften zo niet. Trekkast is wrs meestal welverijst...

Berichten: 96

Re: Proefjes

een homopolar motortje is ook wel leuk, je hebt alleen een stuk geleidend draad(koper draad bv.) nodig,een batterij en een magneet. als je bij youtube homopolar motor intikt dan krijg je het zo.

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: Proefjes

Hier is een heel simpel (maar grappig) proefje i.v.m. de dichtheid van water in vergelijking met alcohol:

http://www.youtube.com/watch?v=_snBMLwnWcM

Berichten: 654

Re: Proefjes

Dat kan nooit goed zijn voor de whisky. :P

Die ga ik eens herhalen met niet-drinkbare ethanol!

Reageer