Bereken Koppelingsconstante(j) [H-NMR]

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 220

Bereken Koppelingsconstante(j) [H-NMR]

Hallo mensen ik heb een vraagje over het berekenen van de koppelingconstante ik vroeg mij af of ik het goed doe.

Ik moet de Koppelingsconstante(j) berekenen van een H-NMR spectrum bij ongeveer 1,4 ppm en 3,4 ppm. De NMR is een 300 Mhz machine.

Voor 1,4 ppm:

Er zit in het multiplet ruimte tussen de pieken van ongeveer 0,04 ppm.

piek 1= 1,44 ppm x 300 Mhz = 432

piek 2= 1,40 ppm x 300 Mhz = 420

432-420= 12 J

Voor 3,4 ppm:

Er zit in het multiplet ruimte tussen de pieken van ongeveer 0,05 ppm.

piek 1 = 3,45 ppm x 300 Mhz = 1035

piek 2 = 3,4 ppm x 300 Mhz = 1020

1035-1020 = 15 J

Nou is mijn vraag doe ik het op de goede manier of niet mocht het fout zijn hoor ik het graag want ik krijg deze vraag vrijwel zeker op mijn toets.

b.v.d.

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Bereken Koppelingsconstante(j) [H-NMR]

Zijn het beide doubletten? Dan klopt het, maar ik zou het antwoord geven in de vorm van J= ... Hz in plaats van "... J"

Berichten: 220

Re: Bereken Koppelingsconstante(j) [H-NMR]

Zijn het beide doubletten? Dan klopt het, maar ik zou het antwoord geven in de vorm van J= ... Hz in plaats van "... J"
de ene is een triplet de ander een quartet maar zou dat veel uitmaken omdat je het verschil tussen de pieken neemt?

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Bereken Koppelingsconstante(j) [H-NMR]

Ik was even in de war. Als je het verschil tussen 2 opeenvolgende delen van een multiplet neemt is het steeds één eenheid J. Dus bij een triplet niet tussen de uiteinden, maar tussen het midden en één uiteinde. Waarschijnlijk bedoel je hetzelfde als mij.

Berichten: 220

Re: Bereken Koppelingsconstante(j) [H-NMR]

Ik was even in de war. Als je het verschil tussen 2 opeenvolgende delen van een multiplet neemt is het steeds één eenheid J. Dus bij een triplet niet tussen de uiteinden, maar tussen het midden en één uiteinde. Waarschijnlijk bedoel je hetzelfde als mij.
Inderdaad ik denk dat we op een lijn zitten. Ik vroeg mij nog tevens af nu ik deze waarde heb berekend wat dit inhoud wat zeggen de J-waarden voor deze pieken over de groepen?

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Bereken Koppelingsconstante(j) [H-NMR]

Die J waarden zeggen iets over de sterkte van de scalaire koppeling, wat aangeeft in hoeverre de magnetische velden van de H-atomen interageren. In H-NMR zullen die waarden nooit sterk verschillen, je gebruikt ze ook niet om informatie uit te halen naar structuuropheldering toe.

Reageer