C4 planten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 269

C4 planten

kan iemand mij het verschil in biochemische reactieweg tussen C4 en C3 planten uitleggen? ik snap het echt niet :s

hetgeen ik eruit begrijp:

bij C3 planten wordt er eerst (in de niet-cyclische lichtreactie) ATP en NADPH gevormd die dan kunnen worden gebruikt in de donkerreactie waarbij CO2 wordt gefixeerd (calvin-cyclus) door rubisco. uit 6CO2 wordt er dan 1glucose gevormd. (de calvincyclus ga ik niet uitschrijven, maar ik begrijp deze wel volledig).

maar wat is dan het verschil met C4 planten?

de CO2 die rechtstreeks wordt omgezet in oxaloacetaat en dan in malaat?

en is hier dan ook een lichtreactie?

ik snap het niet...

kan iemand me helpen?

Berichten: 2.337

Re: C4 planten

Wel in de C4 of CAM planten is er de C4 reactieweg die de calvincyclus voorafgaat om op die manier toch aan fotosynthese te kunnen doen.

Zoals je zegt wordt er eerst oxaloacetaat gevormd, dan malaat en dat wordt omgezet in pyruvaat door een decarboxylatie, dan dan gefosforyleerd. Het is dit fosfoenolpyruvaat dat in de calvincyclus terecht komt. Maar ook bij C4 planten is er fotosynthese.

Als je het verschil in investering van ATP tussen C3 en C4 planten evrgelijkt zal het je opvallen dat C4 minder efficiënt zijn, maar dit klopt niet aangezien fosfoenolpyruvaat carboxylase een veel grotere affiniteit heeft voor CO2 dan Rubisco.

Reageer