Springen naar inhoud

mengsel vs oplossing

• Log in om te kunnen reageren

fcbfan

fcbfan

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 december 2009 - 10:35

Kan iemand mij uitleggen wat nu juist het verschil is tussen beiden?

Wat ik van mijn boeken leer is dat een oplossing homogeen moet zijn, en een mengsel niet, maar dat ze voor de rest hetzelfde zijn (namelijk 2 of meerdere componenten samenvoegen)?
Ik heb geen idee of dit juist is...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 26 december 2009 - 11:26

Het is niet absoluut want er zijn geen afgesproken definities van wat oplossingen of mengsels zijn.
Als ik kijk naar wanneer ik het een oplossing noem en wanneer een mengsel, dan komt het er op meestal op neer dat het bij een oplossing gaat om stoffen met verschillende fases en bij mengsels om stoffen met dezelfde fase.
Zout in water, gas in vloeistof zijn oplossingen en 2 vloeistoffen of gassen een mengsel.
Homogeniteit is geen voorwaarde om iets een oplossing of mengsel te noemen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 december 2009 - 13:05

Ik ben het eens met Gerard.

Dat het niet absoluut is blijkt uit het feit dat voor mij ook de concentratie een rol speelt.
Een mengsel van aceton en water (1:1, V:V) is voor mij een mengsel (ik zei het onbewust al :) ) terwijl je bij gaschromatografisch onderzoek naar oplosmiddelen (bijv. aceton) in grondwater gebruik maakt van een standaard die bestaat uit een oplossing van 5 mg/l aceton in water. Oplossing dus.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 december 2009 - 16:29

Ik denk dat met mengsel, het boek in dit geval suspensie bedoelt.

fcbfan

fcbfan

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 december 2009 - 18:06

Ok, bedankt allemaal voor de reacties. Ik moet er mij dus niet echt druk over maken.

@ Gerard,

Het enigste dat ik dan niet helemaal begrijp is dat je dit zegt: "Homogeniteit is geen voorwaarde om iets een oplossing of mengsel te noemen. "

Maar je zegt ook: "...op neer dat het bij een oplossing gaat om stoffen met verschillende fases en bij mengsels om stoffen met dezelfde fase."

Uit stoffen met dezelfde fase komt dan toch ook voort dat ze homogeen zijn, en stoffen met verschillende fases heterogeen?

Je zegt nog dat homogeniteit geen voorwaarde is om iets een oplossing of mengsel te noemen. Maar 1 fase of meer fases is dat dan toch ook niet (als je dat natuurlijk al bedoelde want je hebt dat ook niet exact geschreven)?

Als ik het goed begrijp komt het er dus op neer dat zowel fase(s) en homogeniteit geen ("officiele") voorwaarden zijn om iets mengsel of oplossing te noemen, maar in de praktijk zo wel gebruikt worden?

Sorry als ik moeilijk doe voor niks :oops:

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 26 december 2009 - 19:57

Even voor de duidelijkheid met fase bedoel ik vast, vloeibaar en gas.

Een homogene oplossing is een oplossing waarin overal de concentratie gelijk is.

Voorbeelden van niet homogene situaties.
Je giet CO2 gas in een bekerglas wat je vervolgens afsluit dan zal de concentratie CO2 op de bodem veel hoger zijn de bovenin het glas.
Je Hebt suiker in een bekerglas en je giet er water op dan zal de suiker oplossen en de concentratie op de bodem veel hoger zijn.

De beide situaties gaan naar verloop van tijd over in homogene oplossingen of mengsels. Ik denk dat dit vrijwel altijd het geval zijn uitzonderingen daargelaten.

Maar houdt in de gaten dat dit geen definities zijn alleen de vuistregels zoals ik ze over het algemeen hanteer en het is heel goed mogelijk dat ik net zo als Marjanne in bepaalde situaties de termen toch anders hanteer

.

Veranderd door Gerard, 26 december 2009 - 19:59

pghm

pghm

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 december 2009 - 20:28

Misschien eens een topic starten over de begrippen : homogeen, heterogeen, troebel, doorzichtig, doorschijnend, wit, kleurloos, helder, collo´d, .... ;) ;)

Ik denk dat de vraag van de TS binnen 100 jaar nog zal gesteld worden...

Ik denk dat Gerard homogeen heel correct omschrijft als "de concentratie is overal gelijk" maar wat koop je daar soms voor in de praktijk ? Is puur water met een temperatuursgradient homogeen ? Dergelijke homogeniteit is ook niet altijd met het blote oog waarneembaar.
Soms lees je dan "de eigenschappen zijn plaatsonafhankelijk", is misschien wel juister maar in mijn ogen te algemeen.

In ieder geval als ze met een proefbuis voor mijn ogen komen zwaaien om te vragen : "is het homogeen of niet" replikeer ik altijd met "is het helder of niet". En als zij het niet weten dan weet ik het ook niet :)

P.

fcbfan

fcbfan

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 december 2009 - 22:14

Wij hebben homogene systemen gedefinieerd als systemen waarin alle intensieve eigenschappen overal dezelfde zijn of continu veranderen.

En alle identieke homogene delen van een systeem bepalen 1 fase.

Maar ik snap het nu denk ik wel :)

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 december 2009 - 23:00

Naar mijn idee is een mengsel een ruimer begrip dan een oplossing. Iedere oplossing is dus een mengsel, maar niet ieder mengsel is een oplossing. Een oplossing is iets wat lokaal gezien (mits je maar klein genoeg gaat kijken) homogeen is, hoewel het globaal gezien niet homogeen hoeft te zijn. Een oplossing van zout in water heeft die eigenschap. Als je een voldoende klein kubusje neemt van de oplossing, dan kun je binnen dat kubusje het mengsel wel als homogeen veronderstellen. Een mengsel van bijvoorbeeld zand en suiker heeft niet die eigenschap, want als je inzoomt op bijv. kubusjes met een riblengte van 0,1 mm dan krijg je een situatie met scherpe discontinuiteiten en kun je zelfs zuiver zand of zuiver suiker aantreffen.

Als analogie wil ik iets uit de topologie noemen. Lokaal gezien kun je ieder oppervlak (bijvoorbeeld een bol) zien als R2, een vlak. Als je maar ver genoeg inzoomt, dan zie je echt een vlak en dat op ieder punt van de bol. Daarom ervaren wij de aarde ook als vlak, omdat wij maar een heel klein deel van het gekromde oppervlak van de aarde waarnemen en binnen dat deel de kromming zo klein is dat wij die niet waarnemen (afgezien dan locale heuvels en dalen). Op die manier zie ik het ook bij oplossingen.
Een mengsel zou je in deze analogie als een groep van vlakken kunnen zien die met scherpe hoeken op elkaar staan. Dan zijn er plekken waar je echt een vlak ziet, maar ook plekken waar je hoe ver je ook in blijft zoomen een plotselinge knik waarneemt. Deze knik is dan de analogie van overgang van de ene stof naar de andere stof in een niet-homogeen mengsel.

Fleinig

Fleinig

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2009 - 11:34

Als het homogeen is, wordt er bij ons gesproken over een oplossing wanneer je kan spreken van een solvent (dus een vloeistof die in overmaat aanwezig is) anders een mengsel.
Maar normaal gezien verandert dit toch niet echt veel aan de inhoud van een tekst.. als er nu staat mengsel of oplossing. :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures