Springen naar inhoud

Kwikzouten

• Log in om te kunnen reageren

siempje17

siempje17

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 december 2009 - 18:41

hallo iedereen :D

ik ben nu al enkele dagen aan het proberen om kwik te laten reageren met zuuren maar het kwik doet niets.
2de probleem Hg kent 2 oxidatie toestanden. Hg+ en Hg +2 hoe kan je dat beinvloeden?
mvg
simon

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 december 2009 - 19:29

Hou je er wel even rekening mee dat kwik k**spul is om mee te werken, zowel elementair als in zoutvormen?

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 december 2009 - 19:49

Kwik is (erg) giftig, maar ik hoop dat Simon dat wel weet.

Kwik reageert inderdaad niet met zuren an sich. Alleen als het zuur ook nog eens sterk oxiderend is treedt er een reactie op. In de praktijk is dat alleen het geval bij gebruik van geconcentreerd salpeterzuur (50% of meer) en kokend heet geconcentreerd zwavelzuur. De laatste is echt heel link, je moet er niet aan denken wat er gebeurt als je reageerbuis of beker knapt terwijl er geconcentreerd zwavelzuur van pakweg 200 graden in zit.

Dus blijft over gebruik van geconcentreerd salpeterzuur. Die reactie moet je ABSOLUUT in een goed trekkende zuurkast doen. Er komt giftig oranje/bruin NO2 gas vrij, maar iets wat misschien nog wel enger is is de aerosol van kleine druppeltjes vloeistof waarin kwiknitraat zit opgelost. De NO2 en de vloeistof vervliegen en zijn snel weer weg, maar het kwiknitraat blijft als stof achter en kan gemakkelijk blijvend de werkomgeving vervuilen.

Je krijgt bij de reactie van kwik met salpeterzuur een mix van kwik(I) en kwik(II) ionen in oplossing. Je moet nadat alle kwik is opgelost nog een tijdje doorverhitten om ook alle kwik(I) nog eens om te zetten naar kwik(II).

Is dit allemaal in een schoollab, of doe je dit thuis? In het laatste geval wil ik je absoluut af raden om dit soort dingen met kwik te doen in een ruimte waarin je woont/slaapt/verblijft voor vele uren per dag. Morsen met kwik is niet bepaald fijn en aerosols van kleine kwik-houdende druppeltjes zijn een absolute NO-GO op plekken waar ook het dagelijks leven plaats vindt.

siempje17

siempje17

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2009 - 15:56

ik heb een aparte labo ruimte waar ik in werk. een heel tuinhuis afgewerkt en ingericht^^, het is idd elementair kwik. maar ik neem alle voorzorgen en maatregelen die je kunt nemen.
danku vr de reactie.

een ding HgNO3 is tog explosief ook?

Veranderd door siempje17, 28 december 2009 - 15:57

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 december 2009 - 16:18

Je gaat me toch niet wijsmaken dat je het daarvoor aan het maken bent?

siempje17

siempje17

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2009 - 16:28

Je gaat me toch niet wijsmaken dat je het daarvoor aan het maken bent?

nee!!!!! ik wil ni dat de boel in mijn gezicht ontploft!
en ik denk da dat met sapeterzuur reeel is

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2009 - 17:57

Als je dat denkt, dan zou ik voorlopig nog niet met kwikzouten aan de gang gaan. Ik begrijp dat je voorzichtig bent, maar als je niet begrijpt wanneer en waarom een stof explosief kan zijn of niet, dan ben je mijns inziens ook niet in staat om veilig met kwikzouten om te gaan.

siempje17

siempje17

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2009 - 18:38

Als je dat denkt, dan zou ik voorlopig nog niet met kwikzouten aan de gang gaan. Ik begrijp dat je voorzichtig bent, maar als je niet begrijpt wanneer en waarom een stof explosief kan zijn of niet, dan ben je mijns inziens ook niet in staat om veilig met kwikzouten om te gaan.

met HgNO3 is dat enhel zo niet met de andere

tjiddles

tjiddles

• >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2009 - 11:58

tevens als je een explosief maakt met kwikverbindingen is het tot ontploffing brengen van die stof al een veiligheidsrisico op zich.

er blijven na detonatie kwikdampen achter.
no go!!

siempje17

siempje17

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 december 2009 - 15:28

hetis niet modat da posief is dat ik da ga doen e!!
dus nu ies nders danku

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 december 2009 - 17:07

Kun je ook normaal Nederlands praten? 8-)

Dat geeft geen serieuze indruk, en dan raad ik je ten zeerste af om kwik op te lossen in salpeterzuur en zo een zeer giftige oplossing te verkrijgen.

Begin eens met ongevaarlijker chemie. Bezoek deze site eens:
www.amateurchemie.nl

Ik wil je zeker stimuleren om op hobbyniveau aan de slag te gaan, maar je moet wel je kennis opbouwen en niet gelijk beginnen met kwikzouten, welke misschien wel gevaarlijker zijn dan cyaniden.

En kwiknitraat ( 1+ of 2+ ) is zeker niet explosief. De kristallen ontleden bij verwarmen wel in NO2 en HgO, welke bij verder verwarmen Hg + O2 geeft:

http://amateurchemie....php?f=20&t=372

Veranderd door Jor, 30 december 2009 - 17:09

siempje17

siempje17

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2010 - 16:03

Kun je ook normaal Nederlands praten? 8-)

Dat geeft geen serieuze indruk,

heb (zwaar) schrijfptobleem... dus dat is niet alles voormij om zo 'nederlands' te shrijven zoals jij dat wild.

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2010 - 16:20

Als je je tekst herleest zal je al de meeste fouten eruit halen. Veel webbrowsers ondersteunen bovendien een spellingscontrole, zodat veel fout gespelde woorden kunnen worden verbeterd.

Het is een goed gebruik om op z'n minst je best te doen op je teksten. Dan kom je veel serieuzer over en wordt je tekst nog eens leesbaar ook. ;)

Veranderd door wouterman, 03 januari 2010 - 16:21

siempje17

siempje17

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2010 - 12:14

Als je je tekst herleest zal je al de meeste fouten eruit halen. Veel webbrowsers ondersteunen bovendien een spellingscontrole, zodat veel fout gespelde woorden kunnen worden verbeterd.

Het is een goed gebruik om op z'n minst je best te doen op je teksten. Dan kom je veel serieuzer over en wordt je tekst nog eens leesbaar ook. ;)

vr mij is dat leesbar ;)
zal men best doen

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2010 - 20:16

Maar goed Nederlands is voor iedereen leesbaar, of tenminste 23 miljoen mensen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures