Springen naar inhoud

Conductiviteitsensoren ATEX

• Log in om te kunnen reageren

DeeVee

DeeVee

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 december 2009 - 21:10

Kan iemand me vertellen of een conductiviteitsensor (geleidbaarheidsensor) onder de actuele ATEX richtlijn beschouwd wordt als passief element? Indien dit zo is is er geen ATEX certifiering nodig voor deze sensoren. Als het zo is, kan iemand mij een link doorgeven naar een site/document (liefst een officieel of algemeen erkend) waaruit dit blijkt?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2010 - 15:07

Ik zie een geleidbaarheidssensor zeker als een passief element dat een aan geleidbaarheidsmeter kan worden aangesloten.
Vaak is de sensor gecalibreerd met een celkonstante.
Let goed op of deze als cm of als cm-1 is aangegeven.
De alternatieve uitvoering als vierringssysteem is ook een passief element.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

DeeVee

DeeVee

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2010 - 16:14

Hartelijk dank hzeil! Zo denk ik er inderdaad ook over. Het rpobleem is vooral dat ik geen 'officiŽle' bevestiging kan vinden. Ik bedoel dus een document (of website) van de ATEX richtlijn (of afgeleide daarvan).

Wat is de officiŽle definitie van een passief element, volgens de ATEX richtlijn? En, moet een passief element nu wel of niet een certificaat hebben?

Kan je me hierbij verder helpen?

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2010 - 13:51

DeeVee, ik denk dat je het zelf moet beoordelen i.p.v. blijven zoeken.

Bijvoorbeeld: De geleidbaarheidsmeter wel, maar de (passieve) sensoren die als hulpstukken worden bijgeleverd niet.

Als je via Google naar ATEX gaat zoeken vind je wel meer algemene richtlijnen waarmee je zelf kunt oordelen. Het gaat om een veiligheidscertificaat, niet om een kwaliteitsbeoordeling.
Ik ga er van uit dat het kunt vergelijken met een pH meter. De meter zelf wel bij ATEX, de losse electroden erbij niet.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures