salpeter

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 13

salpeter

hallo,

Op school hebben wij de opdracht gekregen om een stof te maken uit een biologisch stof dat je overal kan vinden. Ik en mijn partner hebben besloten om een gevaarlijke stof te maken waarbij veel voorzorg en niet te makkelijk te maken is. Wij willen graag salpeter maken. Ik heb lang gezocht op internet maar ik kon niet veel vinden. Mijn partner heeft een keer gelezen dat er in vogelpoep een gehalte salpeter zat. is het daar ook uit te scheiden? of weet iemand een andere biologische stof waarin dat zit en uit te scheiden is?

alvast bedankt,

groeten arjen

Berichten: 2.337

Re: salpeter

Een goeie tip, zoek een andere stof. KNO3 is namelijk heel kinderachtig en is absoluut niet "gevaarlijk" als je er niet als kinderen mee omgaat.

Wat je daar zegt over "vogelpoep" dat is NaNO3 zoek amar eens op chilisalpeter.

Probeer anders eens bilirubine (de gele kleurstof) uit urine te scheiden. ;)

Dat is toch ook stoer? :D

Berichten: 32

Re: salpeter

En bilirubine is ook giftig voor het lichaam.

Berichten: 2.337

Re: salpeter

Kleine correctie in urine zit urobillinogeen en urobilline. Voor de extractie zal dit niet zoveel uitmaken, al kunnen deze stoffen wel aan eiwitten gebonden zijn om ze zo wateroplosbaar te maken. Hydrolyseren zou deze extractie dan misschien nog eenvoudiger kunnen maken?

Berichten: 13

Re: salpeter

al is het dan misschien niet gevaarlijk en kinderachtig :oops: zouden we dit tch graag willen maken.

Berichten: 13

Re: salpeter

weet iemand dan een andere stof die net zo biologisch is en net zo makkelijk verkrijgbaar? we weten wel dat er bij mest ook salpeter onstaat maar dat duurt lang. misschien is er een versnel optie?

Berichten: 723

Re: salpeter

Ik begrijp het probleem niet zo goed. Ja wilt een biologische stof halen uit een biologische stof? Dan lijkt mij alles wat je uit iets biologisch haalt, biologisch is.

Ik weet niet wat de mogelijkheden zijn en of het laag of hoog moleculair moet zijn, maar mss is een DNA extractie een mogelijkheid? Voor zover ik mij herinner heb je enkel cellen nodig (veel cellen), lysisch buffer en wat ethanol. Je chemische stof zal bovendien zichtbaar zijn...

Maar dat is mss niet echt de bedoeling van het project?

Berichten: 13

Re: salpeter

ik bedoelde uit biologische stof. sorry voor de onduidelijkheid

Berichten: 723

Re: salpeter

Is DNA dan niet biologisch genoeg? Of je wilt een (organische/anorganische) synthese uitvoeren, vertrekkende van uit vogelstront bijvoorbeeld?

Berichten: 13

Re: salpeter

ja dat bedoel ik maar het hoeft niet uitvogelstront te zijn mag ok anders als de stof waaruit het komt biologisch is. bv vogelstront

Berichten: 3.145

Re: salpeter

Een synthese die misschien ook wel leuk is om jood of jodide te halen uit kelp. Je moet wel flink wat kelp verwerken om een paar gram jood te isoleren. Eerst moet je alle water er uit dampen en dan verbranden. De as kun je vervolgens aanzuren en dan vervolgens chloor doorleiden om het jodide om te zetten tot jood. Dit is denk ik wel een lastige synthese, vooral de stap van isolatie van het jood lijkt mij een uitdaging.

Berichten: 13

Re: salpeter

ja dat lijkt ons ook wel leuk maar die methode kun je toch ook salpeter krijgen, dat heb ik een keer gelezen. dat ze zeewier verbranden en dan zoutzuur er op gooien. dan krijg je salpeter alleen toen hadden ze te veel zoutzuur er o gegooid en toen kregen ze jood of jodide.

Berichten: 13

Re: salpeter

ja ik heb het even nagelezen het staat bij kaliumnitraat en ook op jood op wikipedia.

Berichten: 13

Re: salpeter

weet iemand dit ook op een andere manier?

Berichten: 3.145

Re: salpeter

Nee, uit kelp haal je zeker geen salpeter, alleen maar jood (en als hoofdbestanddeel carbonaten). Het is wel zo dat chilisalpeter, een natuurlijke bron van natriumnitraat ook enig natriumjodaat bevat. Dit was vroeger ook een bron van jood.

Nog een leuke optie is misschien om kaliumcarbonaat te maken uit planten. Hiervoor moet je planten helemaal verbranden tot er alleen nog een grijze as overblijft. Deze grijze as kun je vervolgens uitlekken met water en de vloeistof filteren. Hierin zit al een flinke hoeveelheid kaliumcarbonaat. Uit een paar kilo gedroogde planten kun je aardig wat kaliumcarbonaat halen, dit is een proef die misschien ook op middelbaar schoolniveau haalbaar is.

Reageer