Titratiecurve neerslaganalyse

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 723

Titratiecurve neerslaganalyse

Heb klein probleem bij het opstellen van een titratiecurve bij een neerslagtitratie.

Stel dat je Cl- in je erlenmeyer hebt en je titreert met AgNO3. Men wil nu de -log (Ag+) (zijnde pAg) uitzetten infunctie van de vorderingsgraad.

Voor EP:

Als men nu een druppeltje zilver toevoegd, dan zal dit reageren met het vrije chloride, ter vorming het neerslag AgCl conform de Ksp (grootte orde 10-10). Er vanuit gaant dat al het zilver weg reageerd met het chloride. Dan is de chloride concentratie:

NCl * V0 - NAg V

Hieruit kan dan de hoeveelheid vrij zilver bepaald worden via de formule Ksp = (Ag)*(Cl) --> Dus (Ag) = Ksp/(Cl)?

Men heeft nu de vrije zilverconcentratie?

Op EP is de vrije zilverfractie gelijk aan de vrije chloride fractie. Dus deze is gelijk aan √Ksp ? In het geval er bijvoorbeeld gekeken wordt naar Mg(OH)2. Dan wordt de Ksp als volgt berekend?:

Ksp = (2*(OH-))2*((Mg)) Mg conc is gelijk aan OH- conc. De OH- concentratie is dus: S = (derdemachtswortel: Ksp/4)

Na EP is de vrije fractie zilver gelijk aan de toegevoegde overmaat (vrije fractie van het AgCl genegeerd).

Ik vind dit een heel vreemde manier van volgen van een titratie, dus vraag me af of ik het nergens verkeerd op heb???

Berichten: 677

Re: Titratiecurve neerslaganalyse

De titratiecurve bij een neerslagtitratie is een plot van pAg (of eventueel pCl) als functie van het toegevoegd volume titrant.

We gebruiken bij de afleiding de volgende vergelijkingen:

Ksp = [Ag+]*[Cl-]

[Ag+] + [AgCl] = CAg*V/(V + VCl)

Hierin is CAg de concentratie van Ag+; V het toegevoegde volume en VCl het volume van de chloride oplossing

Analoog geldt voor chloride:

[Cl-] + [AgCl] = CCl*VCl/(V+VCl)

Het verschil van beide vergelijkingen is:

[Cl-] - [Ag+] = (CCl*VCl-CAg*V)/(V + VCl)

Voor het equivalentiepunt is [Cl-] >> [Ag+]

en dan geldt: [Ag+] = Ksp*(V+VCl)/(VCl*CCl-V*CAg)

Op het euivalentiepunt is:

[Ag+] = √Ksp

Na het equivalentiepunt is

[Ag+] >> [Cl-] en geldt:

[Ag+] = (CAg*V-CCl*VCl)/(V+VCl)

Berichten: 723

Re: Titratiecurve neerslaganalyse

Vind het gewoon een vreemde manier van werken om de vrije concentraties uit te zetten (al creëer je zo wel een sigmoidaal verloop). Feit is dat je na het EP nog vrij Cl- over hebt (wat logisch is), waardoor je de indruk krijgt dat de reactie niet volledig stoichiometrisch is verlopen. Gewoon niet te veel bij nadenken zeker?

Berichten: 677

Re: Titratiecurve neerslaganalyse

Elke reactie is een evenwichtsreactie. Als je een sterk zuur titreert met een sterke base, dan heb je op het equivalentiepunt nog altijd 10-7 mol/L H+ over. Het is zelfs niet mogelijk om deze concentratie tot 0 terug te brengen.

Neerslagreacties zijn dus zeker geen uitzondering.

Berichten: 723

Re: Titratiecurve neerslaganalyse

Ik weet dat we het inderdaad vanuit onze macrowereld moeten bekijken en dat iets "weg" is vanaf 10-6. Maar wel bedankt.

Berichten: 723

Re: Titratiecurve neerslaganalyse

Nog een vraagje omtrent neerslagreacties. Stel ik heb een oplossing van nikkel en magnesium, bij pH 6. Ik wil het nikkel neerslaan als Ni(OH)2.

Er geldt alleszins dat (Ni)*(OH)2=Ksp, dus de OH- concentratie kan hier worden ingevuld (10-8) en de nikkel concentratie ook (bvb 10-3M). Wanneer het product de Ksp overschrijdt zal er neerslag vorming zijn.

Hoe kan ik vanuit deze gegevens dan bepalen hoeveel nikkel er uit mijn oplossing is verdwenen, metname hoeveel er is neergeslagen?

Reageer