Springen naar inhoud

Aantonen water in analysesample

• Log in om te kunnen reageren

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 december 2009 - 20:11

Kent er iemand bekende methoden om de concentratie aan water te bepalen in een vaste stof of vloeistof? Weet dat er enkele bestaan en ben voornamelijk opzoek naar niet instrumentele technieken (dus niet IR bvb. Hoewel is dit kwantitatief bruikbaar boor H2O en zoja, welke concentraties ongeveer?).

Ik weet dat worden gebruikt:

Voor sporen analyse:
-Karl Fisher
- Uitdampen van water en opvangen op Mg(ClO4)2 (maar is het wel voor sporen analyse?)
- Rotavap, lyofilisatie?

Grotere hoeveelheden:
- 110C in oven
- Rotavap, lyofilisatie

Suggesties?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

MarinaV

MarinaV

• >100 berichten
  • 129 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 januari 2010 - 20:57

Er bestaan ook speciale balansen (o.a. van Sartorius) om het vochtgehalte te meten.
Een ASTM methode gebruikt een microgolfmethode maar mijn ervaring daarmee is dat de spreiding erg groot is, geen echte aanrader.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2010 - 05:07

TGA, thermogravimetric analysis wordt in de pharmaceutische chemie veel gebruikt om water in vaste stoffen te meten.

kdamme

kdamme

• >25 berichten
  • 41 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2010 - 14:15

Ik heb een jaar of 8 geleden nog met een normale destillatie het watergehalte in olie bepaald (waren wel wat grotere percentages water). Voor sporen gebruikten we Karl Fisher.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures