[scheikunde] Paar vraagjes over jodometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Paar vraagjes over jodometrie

Hoi, ik ben bezig met een algemeen verslag rond jodometrie te schrijven. Principieel heb ik er al veel over kunnen opzoeken. Hiermee bedoel ik dan vooral de beschrijving rond de redoxtitratie van jood met een gesteld reductans zoals natriumthiosulfaat.

Meer specifiek zou ik vooral willen weten waarom jodometrie zo een nauwkeurige bewerking is. Hier laten mijn cursussen en google/wikipedia mij in de steek. Ook heb ik gelezen dat jodometrie de meest voorkomende vorm van redoxtitraties met jood is, is dit omdat natriumthiosulfaat een vrij goedkope verbinding is om aan te maken en ook bijzonder lang mee gaat? Of is dit toch nog door iets anders.

Ook qua praktische toepassingen in het dagelijks leven (zoals bv voor in de voedingsindustrie) vind ik er weinig over terug, zo goed als het enige dat ik er al over gevonden heb is dat je er het totaal chloraat gehalte in water mee kunt bepalen.

Als iemand mij hiermee zou kunnen helpen?

Berichten: 723

Re: [scheikunde] Paar vraagjes over jodometrie

Jodometrie wordt in de farmaceutische sector veel gebruikt, maar ook in de industrie omdat je inderdaad het "actief chloor gehalte" van een stof/product kan aantonen.

Meestal wordt hierbij een verbinding die chloor bevat, zoals NaClO behandelt met HCl, waarbij er NaCl en Cl2 vrijkomt. De standaardpotentiaal van chloor is hoger dan deze van het jood, waardoor Bij titratie met I- er Cl- en I2 wordt gevormd. Dit jood kan worden getitreerd met thiosulfaat bijvoorbeeld.

Weet niet of dit een vraag op je antwoord is?

Jood kan voor veel gebruikt worden zoals: bromaat, parmanganaat, koper, hypojodaat, chromaat, bromide, allerlei zwavelverbindingen, arseen, ... aan te tonen. Die veelzijdigheid heeft te maken met het feit dat je jood zowel als oxidator als, als reductor kan gebruikt worden.

Het is naar het schijnt idd een belangrijke methode met betrekking tot kwaliteitscontrole inzake aquaraadheid. Weet niet waarom dit is, maar zou het wel graag weten :) .

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Paar vraagjes over jodometrie

Vriendelijk bedankt :) Verder heb ik ondertussen ook al gevonden dat jodometrie ook wordt gebruikt om het gehalte aan vitamine C te bepalen onder de vorm van ascorbinezuur.

Indien er nog toepassingen te vermelden zijn, laat ze maar komen. ;)

Berichten: 77

Re: [scheikunde] Paar vraagjes over jodometrie

Bepaling van actief O in peroxiden

Berichten: 723

Re: [scheikunde] Paar vraagjes over jodometrie

Nog toepassingen loodbepaling, Karl Fisher waterbepaling, "oxygen demand" (methode van Winkler).

Je kan ook H+ aantonen indien laag geconcentreerd omdat bepaalde reacties H+ verbruiken. Uitgaande van de hoeveelheid gevomrd I2 ken je dan de pH:

IO3- + 5I- + 6H+ --> I2 + 3H2O

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Paar vraagjes over jodometrie

Hoi ik ken nog een aantal toepassingen, maar de principe ervan heb ik helaas nu niet bij me.

1. Kopergehalte bepalen in kopersulfaat:

2CuSO4 + 4 KI = 2CuI + I2 + 2 K2SO4

De gevormde I2 wordt dan terug getitreerd met standaard thio.

2. Chloraatgehalte

ClO3- + 6I- + 6 H+= Cl- + 3I2 + 3H2O

3. Waterstofperoxide.

H2O2 + 2H+ + 2 I- = I2 + 2H2O

4. Opgeloste zuurstof in water. Hier wordt gebruik gemaakt van mangaan(11)hydroxide, om te voorkomen dat zuurstof verloren gaat.

4Mn(OH)2 + O2 + 2H2O = 4Mn(OH)3 (bruine neerslag)

Door KI toe te voegen in zuur milieu ontstaat er I2, die teruggetirteerd kan worden met standaard thio.

Mn(OH)3 + I- + 3 H+ = Mn2+ 1/2 I2 + 3 H2O

5. Chloorgehalte in hypochlorite(??????)

Verder nog Hexacyanoferrates en Vitamine C als ascorbinezuur.

Ascorbinezuur wordt in bedrijven bepaald in sappen en vitamine C bevattende frisdranken.

Ik hoop dat ik je wat hierbij heb geholpen. Als er nog wat is dan hoor ik van je.

Groetjes

Berichten: 723

Re: [scheikunde] Paar vraagjes over jodometrie

surajkis schreef:

5. Chloorgehalte in hypochlorite(??????)
Altijd zelfde principe. HCl toevoegen en gevormde Cl2 titreren met I-. Gevormde I2 terug titreren (zoals net aangehaald trouwens).

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Paar vraagjes over jodometrie

Vriendelijk bedankt allemaal, hiermee kan ik wel verder :)

Reageer