Bepaling van ammoniumsulfaat in een meststof

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Bepaling van ammoniumsulfaat in een meststof

Ik zoek een aantal manieren om de component (NH4)2SO4 op een analytisch verantwoorde manier zo nauwkeurig mogelijk te bepalen in een meststof. Als extra gegeven krijg je dat de pKa van NH4+ gelijk is aan 9.84.

Ik denk dat ik dit zou kunnen berekenen door het sulfaat kwantitatief te laten neerslaan met bariumchloride om dan zo het neerslag bariumsulfaat te verkrijgen.

Zou een indirecte titratie met barium, waarna de overmaat wordt getitreerd met EDTA, ook werken?

Nog andere opties?

Berichten: 2.337

Re: Bepaling van ammoniumsulfaat in een meststof

Ken je de samenstelling van de te onderzoeken meststof? Want waarschijnlijk zitten er meerdere sulfaat zouten in en dan gaat je methode niet werken. Ik denk eerder aan een zuur-base titratie, daar kan je die^pKa waarde voor gebruiken.

Bedenk eens welke titeroplossing je zou gebruiken en wat de reactie hiervan is. Als er ook ammoniumnitraat in de meststof zit zal deze methode natuurlijk niet werken. 8-)

Berichten: 723

Re: Bepaling van ammoniumsulfaat in een meststof

Neerslag met lood gaat normaal ook.

Denk wel dat je het Ba op EDTA zou kunnen binden (ken Kstab niet), maar dan moet je een geschikte indicator vinden ofwel gebruikt maken van verdringingstitraties ofzo.

Berichten: 306

Re: Bepaling van ammoniumsulfaat in een meststof

Wat dacht je van een ion exchange reactie waarbij de ammonium in oplossing wordt vervangen? Je kunt dan d.m.v. een zuur-base-titratie de afgevangen hoeveelheid bepalen en van daaruit dus de concentratie berekenen!

Berichten: 6

Re: Bepaling van ammoniumsulfaat in een meststof

Bedankt voor de reacties.

Nog even voor de duidelijkheid, je weet niets van het mestmonster buiten het feit dat het ammoniumsulfaat bevat en die pKa waarde.

Reageer