vaccinatieschema's

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 16

vaccinatieschema's

Zoals bijvoorbeeld voor het vaccin DTP zijn er 3 basisdosissen die moeten toegediend worden op 8weken - 12weken en 16weken. Er moet 4 weken zitten tussen elke dosis.

Kan iemand me uitleggen waarom er minstens 4 weken tussen elke dosis moet zitten?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: vaccinatieschema's

Als volledig niet-medicus en vrijwel-niet-biochemicus zal dat te maken hebben met de training van het immuunsysteem.

Om het immuunsysteem weerbaar te maken tegen de betreffende ziekteverwekker, is een bepaalde dosis noodzakelijk. De dosis mag echter ook niet te hoog zijn om risico's uit te sluiten. Daarom zal in meerdere etappes de weerbaarheid worden opgevoerd.

Ook is het lijkt mij niet ondenkbaar dat het lichaam in de loop van de ontwikkeling opnieuw 'getraind' moet worden. Daarom wordt (meen ik ) rond de 8 of 9 jaar nog een keer gevaccineerd om de bescherming op peil te houden.

Disclaimer: gebaseerd op logisch redeneren! Geen garantie ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Re: vaccinatieschema's

De tijd is nodig om het afweersysteem voldoende geheugencellen te laten aanmaken en dit door herhaling te laten versterken. Er spelen een groot aantal factoren mee zowel in het immuunsysteem als in het vaccin zelf maar de volgende link laat een behoorlijk aantal factoren zien.

http://www.kennislink.nl/publicaties/vaccinatie

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: vaccinatieschema's

Ook is er bijvoorbeeld voor hepatitus B een schema van tijd 0, 1 maand, 6 maanden. Met 2 vaccinaties is er voldoende besmetting geweest om een jaar beschermd te zijn. met de 3e vaccinatie kan je levenslang toe.

Het DTP vaccin is 10 jaar geldig, Hepatitus A 25 jaar (ook 3x). De enkele injectie die ik heb gekregen voor Salmonella typhi is slechts 3 jaar geldig volgens mijn gele boekje. Daar in tegen is een enkele vaccinatie voor gele koorts weer 10 jaar geldig.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer