[scheikunde] oplosbaarheid in water

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 212

[scheikunde] oplosbaarheid in water

[img=http://www.fotopocket.nl/fpimages/2010/01/06/e8592605267c3cfcbe0d4182684eebcc/tnaamloos.bmp]

de vraag is welke van beide het best oplost in water en waarom?

volgens mij gaat dit hier om het eerste omdat er veel meer hoog elektronegatieve atomen (namelijk zuurstof) aanwezig zijn en daardoor meer waterstofbruggen gaan vormen en zo de oplosbaarheid gaat verhogen.

Is dit juist? of zit ik er volledig naast?

merci op voorhand

Berichten: 32

Re: [scheikunde] oplosbaarheid in water

Jouw aanvoelen lijkt me juist maar ik zou de verklaring eerder omschrijven met de woorden polair, apolair, hydrofoob en hydrofiel. Deze termen beschrijven het moleculaire niveau. Misschien zijn die waterstofbruggen dus iets te ver gezocht als verklaring.

Berichten: 212

Re: [scheikunde] oplosbaarheid in water

mijn cursus waar ik examen voor moet afleggen behandelt expliciet waterstofbruggen en niet polair, apolair,... En om nu te zeggen dat gewoon polair goed oplost in polair is toch geen correct antwoord, want de andere stof is toch ook polair dus ze lossen allebei goed op in water. Mijn cursus behandelt ook nog dipool-dipool interacties en londonkrachten maat daar heeft het volgens mij niet mee te maken ofwel?

Berichten: 723

Re: [scheikunde] oplosbaarheid in water

Raadpleeg de Merckindex of een ander naslagwerk rond stofeigenschappen. Als de verdindingen "bekend" genoeg zijn vind je het er waarschijnlijk in terug.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] oplosbaarheid in water

Ik zie niet in wat er mis is met het bespreken van de vorming van waterstof bruggen. Waterstof bruggen zijn het resultaat van (extreme) polarisatie van bindingen in een molecuul en hebben dus direct met de begrippen polair en apolair en dus hydrofiel en hydrofoob te maken.

Ik zou de moleculen opbreken in 2 stukken, de ring en de staart en deze bespreken.

Molecuul 1 heeft een polaire ring, en een vrij polaire staart.

Molecuul 2 heeft een apolaire ring en een lange apolaire staart.

Molecuul 1 heeft inderdaad ook veel meer mogelijkheden tot het vormen van waterstof bruggen.

Je kunt dus verwachten dat molecuul 1, meer hydrofiel is dan molecuul 2.

Reageer