Zilver + HCl

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 26

Zilver + HCl

Ag + HCl gaat leiden tot AgCl-neerslag. Daarom moet je bij zilverbepalingen steeds alle HCl-sporen vermijden. Nu is hier iemand die beweert dat bij een overmaat HCl het zilver niet meer zal neerslaan, maar toch terug in oplossing zal gaan. Ik kan dit nogal moeilijk geloven, dus: zit hier ergens een kern van waarheid in? En indien het zo mocht zijn, hoe groot moet die overmaat zijn, welke voorwaarden zijn daaraan verbonden?

Berichten: 723

Re: Zilver + HCl

Volgens mij wordt er bij overmaat chloride AgCl2 - gevormd (een oplosbaar complex). Alle ben er vrij zeker van eigenlijk :) .

Berichten: 32

Re: Zilver + HCl

Ik ben het eens met Ronnie. Hoewel je zou verwachten dat onder invloed van het ioneffect en het principe van Le Châtelier de oplosbaarheid van AgCl moet afnemen na toevoeging van HCl, is dit niet het geval door de vorming van het genoemde dichloroargentaat.

Punt is wel dat je voldoende HCl moet toevoegen om het effect waar te nemen. Ik bedoel hiermee toch al 2 of 3 mol/l.

Berichten: 3.145

Re: Zilver + HCl

En ik wil hier nog aan toevoegen dat het effect van de vorming van het dichloroargentaat complex ook weer niet zo sterk is. Ook in geconcentreerd zoutzuur is het zo dat zilverzouten slecht oplossen, alleen wel minder slecht dan in water :P .

Stel je dus niet voor dat als je een dik neerslag van zilver(I)chloride hebt en je voegt hier zoutzuur aan toe dat het dan snel oplost.

Berichten: 840

Re: Zilver + HCl

Klopt, in verdund zoutzuur lost AgCl nauwelijks op. Je moet toch echt wel geconcentreerd zoutzuur gebruiken, om een redelijke hoeveelheid op te lossen!

Vormt zilver eigenlijk de complexen AgX2- met alle halogenen?

Berichten: 723

Re: Zilver + HCl

Ik dacht dat 10-2 M al voldoende was voor complexvorming (hangt natuurlijk van de zilver concentratie af)...

Berichten: 26

Re: Zilver + HCl

Amai, allemaal bedankt voor deze zeer snelle reacties!

Dan heb ik nu nog steeds geen flauw idee waarom de zilverconcentraties die we meten nooit kloppen... maar wie zoekt die vindt hé :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zilver + HCl

Misschien zijn er nog andere dingen. Dingen die voor U misschien de meest logische zaak van de wereld zijn, maar dat er ineens iets in is geslopen dat de meting verkloot. Kunt U aangeven waarover het precies gaat?

Berichten: 3.145

Re: Zilver + HCl

Ik dacht dat 10-2 M al voldoende was voor complexvorming (hangt natuurlijk van de zilver concentratie af)...
Zelfs nog lagere concentraties leiden al tot complexvorming, alleen het is wel verdraaid weinig. In de praktijk is die complexvorming van zilver met chloride ionen maar zo zo. Ik houd er bij syntheses in ieder geval geen rekening mee, leuk voor de theorie en lastig als je een kwantitatieve analyse moet doen.

Complexvorming van bijv. koper(II) of koper(I) met chloride is VEEL sterker en merk je ook echt duidelijk in de praktijk.

@AnVermeulen: Als je wilt dat we iets meer kunnen vertellen over waar meetfouten vandaan komen bij de zilverbepaling, dan zul je meer details moeten geven over wat je allemaal gedaan hebt. Een belangrijke reden voor mogelijke fouten hebben we nu besproken, maar er zijn natuurlijk meer mogelijkheden.

Berichten: 26

Re: Zilver + HCl

Ik doe zelf die analyse niet en de analyste is hier niet vandaag... volgende week zeker meer! Dankuwel! :)

Reageer