oxaalzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

oxaalzuur

Voor de bestrijding van parasieten bij honingbijen wordt oxaalzuur gebruikt.

Het mooie van deze stof is het voorkomen van residuvorming in de bijenwas waardoor er geen risico is voor contaminatie van de honing.

Nu vraag ik me af of oxaalzuur bij bewaring veranderd waardoor de werking niet meer zo voorspelbaar is als bij het uitgangsproduct.

Oftewel er wordt bewaard onder uiteenlopende condities. open, warm, vochtig (natuurlijk ook gesloten, droog en donker :) )

Is het mogelijk dat door een verkeerde bewaarmethode (niet gesloten) de werking af gaat wijken ten aanzien van bijvoorbeeld de toe te passden dosering?

Achterliggende gedachte is uit te sluiten dat bijensterfte in de hand wordt gewerkt bij een verkeerde dosering door verkeerde bewaring.

Gerrit

Berichten: 2.337

Re: oxaalzuur

Wel normaal gezien koop je het dihydraat, maar als je het potje open op een droge plaats zou zetten zou het wel eens kunnen dat je anhydrisch oxaalzuur krijgt. Ik kan niet inschatten hoe snel dit gaat, ik heb het nog nooit geprobeerd maar als je het potje dicht bewaard is er geen probleem. Het effect zou nu ook niet zo groot zijn. Het enige verschil is dat er bij je dihydraat er 30% water inzit. 70 gram van het anhydrische oxaalzuur bevat dus evenveel oxaalzuur als 100 gram dihydraat.

Aangezien je sterk verdunde oplossingen gebruikt zal dit effect niet zoveel meespelen, ook al omdat oxaalzuur moeilijk kristalwater zal verliezen en er dus maar weinig van het anhydrisch oxaalzuur zal aanwezig zijn.

Ontbinden door licht zal niet gebeuren en om het door warmte te laten ontleden heb je al temperaturen van boven de 100°C nodig.

Reageer