[scheikunde] zwavelzuur oplossen in water

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 6

[scheikunde] zwavelzuur oplossen in water

Hallo allemaal,

ik heb binnenkort een toets en ben daarom nog wat oefen opgaven aan het doen en liep tegen de volgende problemen aan.

de gegevens: 2.4 gram is 400mL water

ik moet zwavelzuur oplossen in water

dan krijg ik de volgende reactie vergelijkging:

H2 SO4 + 2H2O > SO42- + 2H30+

Klopt deze reactie?

Vervolgens moet ik hiervan de pH berkenen

dat heb ik zo gedaan:

H2SO4 = 98.08 gram/mol

2.4 gram = 0.024469 mol

0.024469/04 = 0.0611 mol moet ik dat nou keer 2 doen omdat de base reactie 2 keer uit elkaar valt?

Dus dat de pH 0.91 is?

en wat gebeurd er met de pH als ik er 1600 mL water bij stop?

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: [scheikunde] zwavelzuur oplossen in water

Dat die reactie niet klopt kun je zelf ook zien, tel de O-tjes eens links en rechts....

Berichten: 6

Re: [scheikunde] zwavelzuur oplossen in water

Dat die reactie niet klopt kun je zelf ook zien, tel de O-tjes eens links en rechts....
Ja dat is ook een beetje mijn probleem, ik snap niet hoe het zwavelzuur verder uit elkaar valt omdat het een sterkzuur is..

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: [scheikunde] zwavelzuur oplossen in water

Kijk eens naar de zuurrest, de hoeveelheid protonen doe je wél goed.

Berichten: 33

Re: [scheikunde] zwavelzuur oplossen in water

Kijk eens naar de zuurrest, de hoeveelheid protonen doe je wél goed.
De zuurrest is in orde nu, martyr gewoon nog eens het aantal protonen natellen want in je linkerlid heb je er nog tekort.

EDIT: nee, er klopt nog meer niet, gewoon je coefficiënten nakijken.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] zwavelzuur oplossen in water

Kijk eens naar de zuurrest, de hoeveelheid protonen doe je wél goed.
Ik heb nu links 9 O-tjes en rechts 10 wat is er mis?

Berichten: 33

Re: [scheikunde] zwavelzuur oplossen in water

Echtepino schreef: Kijk eens naar de zuurrest, de hoeveelheid protonen doe je wél goed.
Ik heb nu links 9 O-tjes en rechts 10 wat is er mis?
Je aantal O-tjes zijn duidelijk mis ;)

Ik raad je aan om al de coëfficfiënten eens weg te doen, en opnieuw te beginnen . de Reactievergelijking op zich klopt, alleen nog de coefficiënten

Berichten: 6

Re: [scheikunde] zwavelzuur oplossen in water

marty1 schreef:
Echtepino schreef: Kijk eens naar de zuurrest, de hoeveelheid protonen doe je wél goed.
Ik heb nu links 9 O-tjes en rechts 10 wat is er mis?
Je aantal O-tjes zijn duidelijk mis ;)

Ik raad je aan om al de coëfficfiënten eens weg te doen, en opnieuw te beginnen . de Reactievergelijking op zich klopt, alleen nog de coefficiënten
Volgens mij klopt die zo!

is die pH wel goed?

Berichten: 723

Re: [scheikunde] zwavelzuur oplossen in water

Echtepino schreef: Dat die reactie niet klopt kun je zelf ook zien, tel de O-tjes eens links en rechts....
Ja dat is ook een beetje mijn probleem, ik snap niet hoe het zwavelzuur verder uit elkaar valt omdat het een sterkzuur is..
Bij de dissociatie van een sterk zuur (dissociatie is het uit elkaar "vallen" van de molecule) worden al de H+ (protonen) vrij gesteld. Voor zwavelzuur is dit volgens:

H2 SO4 --> 2H+ + SO4 2-

In realiteit wordt er H3 O+ gevormd. Het water reageert hier als base en vangt het proton op. In praktijk wordt er weinig met die hydroniumion gewerkt (= H3 O+ ). Als je docent dit verwacht dat je het zo doet, dan kan je het natuurlijk best wel zo uitwerken.

De pH wordt gedefineerd als pH= -log (H+ ). Bij sterke zuren, wat zwavelzuur nog net is, worden al de protonen vrij gesteld. De mol hoeveelheid van deze protonen is twee keer de hoeveelheid "in oplossing" gebracht zwavelzuur (zijnde die 2.4 gram). Je berekend dus je hoeveelheidzwavelzuur (in mol), doe dit getal maal twee, bereken de concentratie (c = n/V) en vul deze waarde in, in de pH formule.

Zoals gezegd is de pH gelijk aan de negatieve logaritme van de protonen concentratie (!!). Bij verdunning verandert je protonenconcentratie, hoeveelheid mol blijft gelijk (via de 2.4 gram). Je kan de nieuwe concentratie bereken en deze molariteit in je pH formuletje steken.

Je pH zal dalen omdat je concentratie daalt.

pH berekeningen bij sterke zuren en basen zijn de gemakkelijkste berekeningen binnen pH berekeningen, in principe kan je niet missen (zolang de concentratie boven de 10-6 M blijft.

Hopelijk lost deze uitleg je probleempjes op.

Berichten: 33

Re: [scheikunde] zwavelzuur oplossen in water

FredL schreef:
marty1 schreef:

Ik heb nu links 9 O-tjes en rechts 10 wat is er mis?
Je aantal O-tjes zijn duidelijk mis ;)

Ik raad je aan om al de coëfficfiënten eens weg te doen, en opnieuw te beginnen . de Reactievergelijking op zich klopt, alleen nog de coefficiënten
Volgens mij klopt die zo!

is die pH wel goed?
Inderdaad, nu is ie goed. (een andere manier was zoals Ronnie post, door H2O weg te laten en H3O+ vervangen door gewoon H+, maar principe is het zelfde)

Je pH klopt denk ik niet. Per mol zwavelzuur die je erin stopt komt er 2 mol protonen vrij, (dat zie je aan de reactievergelijking). Dus 0.024469 mol zwavelzuur geeft je 2x0.024469 mol protonen. Dit omrekenen naar concentratie en dan logaritme uitrekenen geeft je de pH.

Berichten: 723

Re: [scheikunde] zwavelzuur oplossen in water

Dat die reactie niet klopt kun je zelf ook zien, tel de O-tjes eens links en rechts....
Volgens mij is die reactievergelijking wel juist

EDIT: excuses reactie gewijzigt in originele post, heb niets gezegt.

Berichten: 33

Re: [scheikunde] zwavelzuur oplossen in water

Echtepino schreef: Dat die reactie niet klopt kun je zelf ook zien, tel de O-tjes eens links en rechts....
Volgens mij is die reactievergelijking wel juist hoor, of sla ik er nu fel naast?
:P Nee, martyr edit zijn eerste post voortdurend 8-[

Berichten: 6

Re: [scheikunde] zwavelzuur oplossen in water

marty1 schreef:
FredL schreef:

Je aantal O-tjes zijn duidelijk mis ;)

Ik raad je aan om al de coëfficfiënten eens weg te doen, en opnieuw te beginnen . de Reactievergelijking op zich klopt, alleen nog de coefficiënten
Volgens mij klopt die zo!

is die pH wel goed?
Inderdaad, nu is ie goed. (een andere manier was zoals Ronnie post, door H2O weg te laten en H3O+ vervangen door gewoon H+, maar principe is het zelfde)

Je pH klopt denk ik niet. Per mol zwavelzuur die je erin stopt komt er 2 mol protonen vrij, (dat zie je aan de reactievergelijking). Dus 0.024469 mol zwavelzuur geeft je 2x0.024469 mol protonen. Dit omrekenen naar concentratie en dan logaritme uitrekenen geeft je de pH.
Ik moet toch eerst omrekenen naar mol per liter?

Berichten: 33

Re: [scheikunde] zwavelzuur oplossen in water

Op het einde kun je omrekenen naar mol per liter. (Alhoewel het hier denk ik niet uitmaakt aangezien het volume constant blijft) Maar het is beter om eerst in mol de dingen uit te rekenen, dat is een soort 'spilgrootheid'.

1) bepaal aantal H+ die vrijkomt

2) omzetten naar mol per liter

3) pH= -log( [H+]) [H+] = concentratie H+ -ionen

Is het nodig dat ik het uitreken?

Berichten: 6

Re: [scheikunde] zwavelzuur oplossen in water

Dus: 2.4/98.08

0.024469x2 = 0.48939/04

-log(0.1223490 = .9123 pH

Reageer